Gerakan Bantuan Kemanusiaan kepada Penduduk Gaza yang Sedang Diserang oleh Israel

 


Kami, Aid4Palestine, adalah sebuah gerakan bantuan kemanusiaan yang bertujuan untuk membantu rakyat Palestin yang sedang mengalami kesusahan akibat serangan Israel yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Kami mengecam tindakan Israel yang melanggar hak asasi manusia dan hukum antarabangsa dengan mengebom dan menyerang penduduk Gaza tanpa belas kasihan.

 

2. Menurut laporan berita Al Jazeera, angka kematian rakyat Gaza akibat serangan udara Israel yang berterusan sejak 7 Oktober 2023 telah mencapai 3,021 orang, manakala 11,325 orang lain cedera. Kebanyakan mangsa adalah wanita dan kanak-kanak. Serangan Israel juga telah merosakkan lebih daripada 18,000 rumah

dan infrastruktur penting seperti hospital, sekolah, masjid dan loji air dan elektrik. Situasi kemanusiaan di Gaza semakin kritikal dengan kekurangan bekalan makanan, ubat-ubatan, bahan api dan air bersih³.


3. Lebih 423,000 penduduk Gaza terpaksa lari ke tempat yang lebih selamat. Keadaan di Gaza semakin buruk dengan bekalan air,

makanan, elektrik, ubat-ubatan dan bahan bakar yang tidak mencukupi.


4. Kami mengalu-alukan sokongan pihak antarabangsa yang telah menyuarakan kebimbangan dan kemarahan mereka terhadap kezaliman Israel. Kami menghargai usaha-usaha negara-negara seperti Malaysia, China, Iran, Turki, Qatar dan lain-lain yang sedang mengatur bantuan kemanusiaan dan menyokong usul gencatan senjata di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC). Kami juga mengucapkan terima kasih kepada semua NGO dan seluruh rakyat Malaysia yang telah menyertai kempen #Aid4Palestine untuk mengumpulkan dana bagi membantu rakyat Palestin.


5. Kami menyeru semua pihak yang prihatin untuk terus memberikan sokongan moral dan material kepada rakyat Palestin yang sedang berjuang untuk mempertahankan tanah air mereka. Kami juga menyeru Israel untuk segera menghentikan semua serangan dan pengepungan terhadap Gaza dan menghormati hak-hak rakyat Palestin untuk hidup dalam keamanan dan kemerdekaan. Kami berharap agar konflik ini dapat diselesaikan secara adil dan berterusan dengan mengambil kira aspirasi dan kepentingan kedua-dua belah pihak.


6. Aid4Palestine menyatakan sokongan kami yang tidak berbelah bahagi kepada rakyat Palestin yang sedang berjuang untuk membebaskan Masjidil Aqsa dari pencerobohan Israel. Kami mengecam tindakan Israel yang melanggar hak asasi manusia dan  mengancam kedamaian dunia dengan menyerang dan merampas

tanah suci umat Islam. 


7. Kami menyeru kerajaan Malaysia dan masyarakat antarabangsa untuk meningkatkan usaha diplomatik dan bantuan kemanusiaan bagi menyelesaikan konflik ini secara adil dan berterusan. Kami juga menyeru rakyat Malaysia untuk bersatu padu dalam menyuarakan solidariti dan simpati kepada rakyat Palestin. Kami percaya bahawa rakyat Palestin berhak mendapat kebebasan, keadilan dan kesejahteraan seperti mana rakyat lain di dunia. Kami berdoa agar Allah SWT melindungi dan memberkati rakyat Palestin dalam perjuangan mereka yang mulia ini.

            

8. Sehubungan dengan itu Aid4Palestine digerakkan semaksima mungkin untuk membantu rakyat Palestin yang di zalimi. Aid4Palestine adalah cetusan dari YB Tan Sri Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bertujuan menggerakkan sebuah gabungan yang terdiri dari Parti Islam Semalaysia (PAS), Perikatan Nasional

dan lebih 150 badan bukan kerajaan (NGO) di Malaysia. Kami berazam bersama-sama mengumpulkan dana dan bantuan kemanusiaan untuk rakyat Gaza yang menderita akibat serangan Israel.


9. Aid4Palestine telah menghantar sumbangan rakyat Malaysia, kepada penduduk Gaza sejak Mei 2021. Sumbangan tersebut meliputi keperluan asas, pembiayaan sewa kediaman, dan pembelian ambulans sebagai klinik bergerak. Sehingga tarikh ini sudah sebanyak RM21 juta telah disalurkan kepada mangsa peperangan di Gaza dan Tebing Barat Palestin. 


10. Sumbangan awal terbaharu adalah dengan menyalurkan bantuan kecemasan segera sebanyak RM100,000. Dana tersebut telah pun disalurkan kepada rakayat Gaza melalui wakil Aid4Palestine di sana. Kami mengharapkan dengan sentimen dan komitmen dari seluruh rakyat Malaysia, terus menghulurkan bantuan kecemasan ini.


11. Dengan ini mengumumkan pelantikan dua duta muhibbah yang akan membantu dalam usaha sumbangan dana dan bantuan kemanusiaan. Mereka ialah Sdr Nadir Al Nuri, seorang aktivis Palestin yang berkhidmat di Gaza, dan Syeikh Ikrimah Sabri, seorang ulama terkemuka dan dai Masjidil Aqsa.

 

a. Sdr Nadir Al Nuri telah lama terlibat dalam kerja-kerja sukarela dan kebajikan di Gaza, salah satu kawasan yang paling menderita akibat penindasan Israel. Beliau telah menyediakan bantuan perubatan, makanan, air bersih dan pendidikan kepada rakyat Gaza yang memerlukan. Beliau juga telah menyampaikan ceramah dan bengkel tentang hak asasi manusia, keamanan dan pembangunan berteraskan Islam.


b. Syeikh Ikrimah Sabri pula merupakan seorang ulama yang dihormati dan disegani oleh umat Islam di seluruh dunia. Beliau merupakan dai Masjidil Aqsa, masjid ketiga paling suci dalam Islam, yang terletak di Baitulmuqaddis. Beliau juga merupakan bekas Mufti Agung Palestin dan Presiden Majlis Ulama Palestin. Beliau telah banyak menyumbang kepada penyebaran ilmu agama, pembelaan hak rakyat Palestin dan perjuangan membebaskan tanah suci dari cengkaman Israel.


12. Kami juga ingin menyeru kerajaan negeri-negeri dan kerajaan Malaysia untuk mengembleng usaha bagi melicinkan bantuan kemanusiaan yang sedang dijalankan oleh sekretariat Aid4Palestine. Kami memerlukan kerjasama dan sokongan dari pihak berkuasa untuk memastikan bahawa kutipan dana kemanusiaan ini, kami dapat sampai ke tangan rakyat Palestin dengan cepat dan selamat.


13. Kami juga memerlukan sokongan pintar dari pihak berkuasa untuk mempermudahkan urusan yang akan dilaksanakan oleh sekretariat Aid4Palestine seperti hubungan erat dengan jabatan kerajaan atau entiti di bawah kerajaan terutamanya sesi kempen yang diadakan.

       

Sekian, terima kasih.

YB Ustaz Dr Muhammad Khalil Abdul Hadi

Pengerusi Aid4Palestine

Bertarikh: 18 Oktober 2023


Dikeluarkan oleh: Aid4Palestine

Laman Rasmi: www.aid4palestine.org

Email: aid4palestine@gmail.com

Tel Hotline: 017-5001144

No Akaun: 5644-9050-4393 | Maybank Islamic | Sejagat Relief

PERTUBUHAN KEMANUSIAAN DAN BANTUAN BENCANA SEJAGAT MALAYSIA 



Ulasan