Membingungkan! Tiada Kelegaan Tekanan Kerja Kesihatan Awam

 


KUALA TERENGGANU - Amat membingungkan apabila tiada tanda-tanda kelegaan mengenai tekanan kerja berterusan ke atas pekerja penjagaan kesihatan awam, sejak kerajaan perpaduan ditubuhkan Disember lalu


Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, YB Dr Alias ​​​​Razak  menyuarakan kebimbangan kerana katanya, walaupun negara menghasilkan beribu-ribu graduan perubatan setiap tahun, banyak kemudahan penjagaan kesihatan di seluruh negara masih menghadapi kekurangan doktor.


 , yang merupakan ahli jawatankuasa pilihan khas parlimen Kesihatan (PSSC), membingungkan bahawa 


 “Kerajaan melabur berjuta-juta dalam pendidikan mereka setiap tahun, tetapi apabila mereka menamatkan pengajian, terdapat sangat sedikit jawatan yang tersedia untuk mereka di institusi penjagaan kesihatan awam.


 "Ada yang terpaksa menunggu berbulan-bulan malah bertahun-tahun sebelum dipanggil bekerja. Dalam keadaan doktor tidak mencukupi di mana-mana, kenapa masih ramai doktor yang tidak diserap ke jawatan tetap? Kenapa graduan perubatan masih terkial-kial mencari pekerjaan. ?” kata Ahli Parlimen Kuala Nerus itu


Beliau berkata demikian ketika dihubungi, mengulas ucapannya pada sesi perbahasan Bajet 2024 di parlimen pada 23 Oktober lalu.


Dr Alias ​​juga meminta penjelasan mengenai keputusan kerajaan membenarkan pengambilan jururawat asing di kemudahan penjagaan kesihatan swasta.


 "Telah dilaporkan bahawa fasiliti penjagaan kesihatan swasta dibenarkan mengambil jururawat asing, menyumbang sehingga 40 peratus daripada jumlah kapasiti kejururawatan di fasiliti mereka. Saya mohon penjelasan daripada kerajaan mengenai justifikasi pengambilan jururawat asing.


 “Berapa ramai pelajar tempatan yang lulus dari kolej kejururawatan awam dan swasta dihasilkan setiap tahun? Sehingga kini, berapa ramaikah graduan kejururawatan yang masih belum diberi penempatan?


 “Walaupun pengambilan jururawat asing tertakluk kepada terma dan syarat yang ditetapkan kerajaan, saya percaya KKM perlu mengutamakan graduan tempatan dalam kursus berkaitan bagi mengisi kekosongan jawatan sedia ada sebelum membuka pintu kepada pekerja asing dalam sektor penjagaan kesihatan negara,” Dr Dr. Alias ​​berkata.


 Sementara itu, beliau  ​​turut menekankan keperluan untuk menaik taraf kemudahan penjagaan kesihatan sedia ada di Terengganu dan memastikan kemudahan yang sedang dalam pembinaan siap.


Katanya, Terengganu pada masa ini hanya mempunyai satu hospital besar yang mempunyai kelengkapan yang mencukupi untuk mengendalikan kes kritikal, malah ia masih kekurangan kemudahan yang terdapat di negeri jiran seperti Kelantan dan Pahang.


 “Apa yang mendukacitakan ialah sebarang komplikasi kritikal di hospital daerah di seluruh Terengganu mesti dipindahkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di Kuala Terengganu, yang merupakan satu-satunya hospital yang serba lengkap di negeri ini.


 "Sesetengah pesakit terpaksa dipindahkan ke negeri lain, sama ada ke Kota Bharu atau Kuantan," kata Dr Alias, yang pernah berkhidmat sebagai pengarah Hospital Kemaman. "Jarak yang terlibat dalam pemindahan pesakit ini sudah pasti meletakkan kesejahteraan pesakit dalam bahaya."


Ulasan