Serangan Hamas Tidak Boleh 'Membenarkan Hukuman Kolektif' Terhadap Rakyat Palestin

 


Berucap di Majlis Keselamatan pada hari Selasa, Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres berkata serangan Hamas di Israel tidak boleh "mewajarkan hukuman kolektif" terhadap rakyat Palestin.

Beliau memberi amaran bahawa keadaan di Timur Tengah semakin teruk dari semasa ke semasa dan bahawa konflik Gaza berisiko meningkat di seluruh rantau ini.

"Tetapi rungutan rakyat Palestin tidak dapat membenarkan serangan mengerikan oleh Hamas. Dan serangan mengerikan itu tidak dapat membenarkan hukuman kolektif rakyat Palestin," kata Guterres

Beliau menegaskan bahawa adalah penting untuk mengiktiraf serangan oleh Hamas tidak berlaku dalam ruang hampa.

Guterres juga berkata beliau "sangat bimbang tentang pelanggaran jelas undang-undang kemanusiaan antarabangsa yang kita saksikan di Gaza."

"Biar saya jelaskan: Tiada pihak dalam konflik bersenjata melebihi undang-undang kemanusiaan antarabangsa," tambahnya.

Konflik di Gaza, yang berada di bawah pengeboman dan sekatan Israel sejak 7 Oktober, bermula apabila kumpulan Palestin Hamas memulakan Operasi Banjir Al-Aqsa, serangan mengejut pelbagai serampang yang termasuk bertubi-tubi pelancaran roket dan penyusupan ke Israel oleh darat, laut dan udara. Ia berkata pencerobohan itu sebagai membalas dendam terhadap penyerbuan Masjid Al-Aqsa dan keganasan yang semakin meningkat oleh peneroka Israel terhadap rakyat Palestin.

Tentera Israel kemudian melancarkan kempen udara tanpa henti terhadap sasaran Hamas di Semenanjung Gaza.

Lebih 7,100 orang terbunuh dalam konflik itu, termasuk sekurang-kurangnya 5,791 rakyat Palestin dan 1,400 warga Israel.


Ulasan