Serangan Israel Ke Atas Gaza; Iran Tidak Berdiam Diri


 Iran tidak boleh berdiam diri terhadap serangan rejim Israel ke atas Gaza, kata Menteri Luar Iran, sambil memberi amaran bahawa jika skop perang meluas, Amerika Syarikat akan menghadapi kerugian besar.


"Kami mengumumkan kepada rejim Zionis, melalui penyokongnya, bahawa jika ia tidak menghentikan jenayahnya di Gaza, esok sudah terlambat," kata Menteri Luar Iran Hossein Amir-Abdollahian dalam temu bual dengan Aljazeera semasa dalam lawatan Qatar pada Ahad. .


Iran tidak boleh hanya melihat keadaan ini sebagai penonton. Sekiranya skop perang meluas, kerugian besar akan dikenakan ke atas Amerika Syarikat, Amir-Abdollahian seterusnya memberi amaran.


Menteri Luar Iran menyatakan harapan bahawa usaha politik akan menghalang penyebaran perang.


Menyatakan bahawa penerusan serangan Zionis dan kekurangan penyelesaian politik akan menyebabkan keadaan menjadi marak, beliau menegaskan keadaan itu berkemungkinan tidak terkawal manakala rantau ini dan pemainnya tidak akan kekal sebagai penonton.


Pasukan rejim Israel melancarkan serangan ketenteraan yang berterusan dan kuat terhadap Semenanjung Gaza sebagai tindak balas kepada operasi ketenteraan Sabtu lalu oleh kumpulan Palestin Hamas di Israel.


Sebanyak 2,269 orang, termasuk lebih 700 kanak-kanak Palestin, setakat ini telah terbunuh dan 9,814 yang lain cedera sejak rejim melancarkan pencerobohan berdarahnya terhadap wilayah pantai.


Dalam angka terkini yang dikeluarkan oleh tentera rejim Zionis, pada pagi Ahad ia mengatakan bahawa jumlah tentera yang terbunuh semasa operasi Ribut Al-Aqsa meningkat kepada 286 orang.


Seramai lebih 1300 peneroka dan tentera Zionis telah terkorban dalam operasi Ribut Al-Aqsa yang dilancarkan oleh Hamas Sabtu lalu.MEHR

Ulasan