Wartawan Reuters, Al Jazeera Sengaja Disasarkan Dalam Serangan Israel

 


Kumpulan ‘Reporters Without Borders’ (RSF) berkata, 'tidak mungkin' Issam Abdallah dan enam wartawan lain yang terkorban, disalah anggap sebagai pejuang oleh rejim Israel semasa melakukan serangan.


Menurut kumpulan itu, seorang wartawan agensi berita Reuters yang terbunuh dalam serangan berhampiran sempadan Israel-Lubnan sengaja menjadi sasaran bersama enam pekerja media lain yang cedera dalam serangan itu.


Wartawan video Issam Abdallah, 37, terbunuh di selatan Lubnan pada 13 Oktober ketika membuat liputan pertempuran antara tentera Israel dan kumpulan bersenjata Lubnan Hizbullah.


Enam wartawan lain, termasuk jurukamera Al Jazeera, Elie Brakhia dan wartawan Carmen Joukhadar, cedera apabila dua das tembakan melanda kampung Alma al-Shaab secara berturut-turut.


"Dua serangan di tempat yang sama dalam masa yang singkat (hanya lebih 30 saat), dari arah yang sama, jelas menunjukkan sasaran yang tepat," kata RSF pada Ahad, memetik keputusan awal siasatan berdasarkan rakaman video dan balistik analisis.


“Tidak mungkin wartawan itu disalah anggap sebagai pejuang, terutamanya kerana mereka tidak bersembunyi: untuk mempunyai bidang penglihatan yang jelas, mereka telah berada di tempat terbuka selama lebih sejam, di atas bukit. Mereka memakai topi keledar dan baju pinggang kalis peluru bertanda 'tekan'. Kereta mereka juga dikenal pasti sebagai 'akhbar' hasil tanda pada bumbung, menurut saksi.


Walaupun RSF tidak langsung mengaitkan tanggungjawab kepada Israel, organisasi advokasi kebebasan akhbar berkata wartawan telah menyaksikan helikopter tentera Israel berhampiran tempat kejadian dan serangan itu datang "dari arah sempadan Israel".


Rangkaian Media Al Jazeera telah menuduh tentera Israel sengaja menyasarkan wartawan untuk menutup mulut media, mengutuk serangan itu sebagai sebahagian daripada corak "kekejaman berulang" terhadap wartawan.


Tentera Israel tidak segera menjawab permintaan untuk komen.


Tentera Israel tidak mengakui bertanggungjawab ke atas serangan itu tetapi seorang jurucakap sebelum ini berkata para pegawai “sangat menyesal” atas kematian Abdallah dan “mencari ke dalamnya”.


Minggu lalu, isteri, anak lelaki, anak perempuan dan cucu Wael Dahdouh, ketua biro Arab Al Jazeera di Gaza, terbunuh dalam serangan udara Israel ke atas kem pelarian Nuseirat di tengah Gaza.


Rangkaian Media Al Jazeera berkata dalam satu kenyataan bahawa ia mengutuk "mensasarkan dan membunuh orang awam yang tidak berdosa secara sembarangan di Gaza, yang telah menyebabkan kehilangan keluarga Wael Al-Dahdouh dan ramai lagi."


Pegawai Israel awal tahun ini memohon maaf kerana membunuh wartawan Al Jazeera Shireen Abu Akleh selepas mengakui terdapat "kemungkinan besar" dia telah terkena peluru tentera Israel. Israel telah menolak untuk meneruskan pertuduhan terhadap mana-mana individu berhubung kematian wartawan veteran Palestin-Amerika itu.


Sekurang-kurangnya 34 wartawan Palestin telah terbunuh dalam serangan udara Israel sejak serangan Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel, menurut kementerian kesihatan di Semenanjung Gaza yang ditadbir Hamas.


Sekurang-kurangnya empat wartawan Israel terbunuh dan seorang wartawan bersara ditangkap dalam serangan mengejut Hamas ke atas masyarakat di selatan Israel, menurut Persekutuan Wartawan Antarabangsa.

SUMBER : AL JAZEERA


Ulasan