Hizbullah berkata serangan dan pembunuhan Pegawai kanan Hamas, Saleh al-Arouri "tidak akan berlalu tanpa hukuman".


Allahyarham telah terbunuh dalam serangan dron Israel di pinggir bandar selatan Beirut, Dahiyeh, kata kumpulan Palestin dan media Lubnan.


Beliau dibunuh pada hari Selasa dalam "serangan Zionis yang khianat", kata Hamas di saluran rasminya. Ahli biro politik Hamas Izzat al-Sharq menyebutnya sebagai "pembunuhan pengecut"


Allahyarham ialah seorang pegawai kanan dalam biro politik Hamas dan diketahui terlibat secara mendalam dalam hal ehwal ketenteraannya.Beliau sebelum ini mengetuai kehadiran kumpulan itu di Tebing Barat yang diduduki.


 Samir Findi Abu Amer dan Azzam Al-Aqraa Abu Ammar, pemimpin sayap bersenjata Hamas - Briged Qassam - turut terbunuh, kata Hamas dalam mesej di saluran Telegramnya.


Ia menamakan empat lagi ahli kumpulan itu yang turut terbunuh.


Terdahulu, Agensi Berita Nasional Lubnan berkata letupan itu membunuh sekurang-kurangnya enam orang dan ia dilakukan oleh dron Israel.


Ekoran kejadian itu tentera Israel berkata ia berada dalam "kesediaan tinggi untuk sebarang senario" selepas pembunuhan pegawai Hamas Saleh al-Arouri dan enam yang lain di Lubnan.


Israel tidak mengaku bertanggungjawab atas kematian Al-Arouri yang terbunuh dalam serangan dron di selatan Beirut, kubu kuat Hizbullah. 


Premis di mana al-Arouri telah dibunuh

Siapakah Saleh al-Arouri?


 Al-Arouri, 57, adalah timbalan ketua biro politik Hamas dan salah seorang pengasas sayap bersenjata kumpulan itu, Briged Qassam.


 Dia telah tinggal dalam buangan di Lubnan selepas menghabiskan 15 tahun di penjara Israel.Sebelum perang bermula pada 7 Oktober, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu telah mengancam untuk membunuhnya.


 Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, al-Arouri mengambil peranan sebagai jurucakap kumpulan itu dan memberitahu Al Jazeera bulan lalu bahawa Hamas tidak akan membincangkan perjanjian pertukaran untuk tawanan yang dipegang kumpulan itu sebelum perang berakhir di Gaza.


Apakah maklum balas daripada Lubnan?


 Perdana Menteri sementara Lubnan Najib Mikati mengutuk serangan ke atas pinggir bandar Beruit dan berkata ia adalah "jenayah Israel baharu" serta cubaan untuk menarik Lubnan ke dalam peperangan.


 Mikati juga memberi amaran terhadap "pihak atasan politik Israel yang terpaksa mengeksport kegagalannya di Gaza ke sempadan selatan untuk mengenakan fakta baru di lapangan dan mengubah peraturan penglibatan".


 Hizbullah berkata bahawa serangan ke atas ibu negara Lubnan "tidak akan berlalu tanpa hukuman".


 Sekurang-kurangnya 22,313 orang telah terbunuh dan sekurang-kurangnya 57,296 cedera dalam serangan Israel ke atas Gaza sejak 7 Oktober. Angka kematian disemak semula daripada serangan Hamas pada 7 Oktober di Israel berjumlah 1,139

Ulasan