Perkembangan Baik Dalam Rundingan Gencatan Senjata, Rundingan Tawanan Perang Gaza

 


(Gambar - Hamas menyerahkan tebusan yang diculik pada 7 Oktober kepada Palang Merah Antarabangsa di lokasi yang tidak diketahui di Semenanjung Gaza pada 29 November lalu)


Perdana menteri Qatar berkata "kemajuan yang baik" dibuat semasa pertemuan antara pegawai perisikan dari Mesir, Israel dan Amerika Syarikat pada hujung minggu untuk membincangkan kemungkinan perjanjian untuk mendapatkan gencatan senjata dalam perang Israel-Hamas dan pembebasan tawanan yang ditahan oleh Kumpulan Palestin Pejuang di Gaza

Ketua perisik dari tiga negara, yang telah mengetuai rundingan mengenai perjanjian untuk menghentikan pertempuran sejak permulaan perang pada 7 Oktober, bertemu pada hujung minggu di ibu negara Perancis, Paris.

Kedua-dua pihak membincangkan perjanjian yang berpotensi termasuk gencatan senjata berperingkat yang akan menyaksikan wanita dan kanak-kanak dibebaskan terlebih dahulu dan bantuan kemanusiaan memasuki Semenanjung Gaza yang dikepung, Sheikh Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim al Thani mengesahkan pada Isnin.

"Kami berharap untuk menyampaikan cadangan ini kepada Hamas dan untuk membawa mereka ke tempat di mana mereka terlibat secara positif dan konstruktif dalam proses itu," kata perdana menteri semasa acara yang dianjurkan oleh Majlis Atlantik di Washington, DC, AS.

Perdana menteri Qatar juga berkata Hamas telah menuntut gencatan senjata kekal sebagai prasyarat untuk mengadakan rundingan.

“Saya percaya kami berpindah dari tempat itu ke tempat yang berpotensi membawa kepada gencatan senjata secara kekal pada masa hadapan,” katanya.

Al Thani berkata bahawa perbincangan adalah "di tempat yang jauh lebih baik daripada tempat kami beberapa minggu lalu".

Kira-kira 240 orang telah dijadikan tebusan oleh Hamas pada 7 Oktober selepas pejuang kumpulan itu melancarkan serangan mengejut dari Gaza ke atas Israel selatan, mengorbankan sekurang-kurangnya 1,139 orang, menurut angka Israel.

Ulasan