Pertemuan Di Kaherah Mengenai Gencatan Senjata Gaza 'Positif'

 


Hari pertama mesyuarat empat hala di Kaherah yang dihadiri oleh pegawai dari Qatar, Mesir, Israel, dan AS untuk membincangkan gencatan senjata di Semenanjung Gaza berakhir dengan nota "positif", dengan pihak-pihak bersetuju untuk meneruskan perundingan kepada cari penyelesaian kepada krisis kemanusiaan, lapor media Mesir yang rapat dengan kerajaan.


''Perundingan akan diteruskan dalam tempoh tiga hari akan datang,'' kata saluran Berita Al Qahera, memetik sumber yang tepat.


Bagaimanapun, tiada seorang pun pegawai yang menghadiri mesyuarat itu membuat sebarang komen setakat ini.


Pada awal pagi, delegasi keselamatan Israel tiba di Kaherah untuk menghadiri pertemuan dengan wakil dari Mesir, Qatar, dan AS untuk membincangkan prospek mencapai gencatan senjata di Gaza dan pertukaran tebusan dengan kumpulan penentang Palestin Hamas.


Awal minggu lalu, delegasi Hamas mengadakan lawatan ke Kaherah untuk membincangkan kemungkinan pertukaran tebusan dan gencatan senjata Gaza.


Hamas mencadangkan rancangan gencatan senjata tiga peringkat yang termasuk jeda 135 hari dalam pertempuran untuk membenarkan pertukaran tebusan, menurut sumber Palestin.


Perjanjian rangka kerja asal untuk gencatan senjata Gaza telah diusahakan semasa mesyuarat Paris bulan lalu oleh pegawai tinggi dari AS, Israel, Qatar, dan Mesir.


Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, bagaimanapun, menolak tawaran gencatan senjata Hamas dan berikrar untuk terus membedil Gaza sehingga “kemenangan yang menghancurkan” ke atas kumpulan Palestin dicapai.


Israel percaya bahawa 134 warga Israel ditahan di Gaza selepas tentera Israel berjaya pada Isnin membebaskan dua tebusan di bandar Rafah di selatan Semenanjung Gaza.


Israel telah menggempur Semenanjung Gaza sejak serangan Hamas pada 7 Oktober, membunuh sekurang-kurangnya 28,473 orang dan mencederakan 68,146 yang lain, manakala hampir 1,200 orang Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas.


Peperangan Israel ke atas Gaza telah mendorong 85% daripada penduduk wilayah itu ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang teruk, manakala 60% daripada infrastruktur wilayah itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.


Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, yang dalam keputusan sementara Januari ini mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza. AA

Ulasan