Perang Gaza ; Rakyat Amerika Terus Kutuk Biden

 


Aktivis di Amerika Syarikat yang menuntut penamatan perang Israel ke atas Gaza telah berhimpun di luar sebuah hotel yang menganjurkan majlis makan malam tahunan koresponden Rumah Putih, mengutuk Presiden Joe Biden atas sokongannya terhadap kempen ketenteraan dan "kurang liputan" konflik oleh media Barat. .


Bagaimanapun, Biden, yang menghadiri acara Sabtu di Washington, DC dan menyampaikan ucapan selama 10 minit, tidak menyebut tentang perang di Gaza atau krisis kemanusiaan yang teruk di sana.


Protes pada acara gala itu - yang biasanya ditumpukan kepada presiden, wartawan dan pelawak yang menyindir skandal politik dan satu sama lain - berlaku ketika demonstrasi antiperang juga merebak ke seluruh kampus kolej AS, dengan pelajar berkhemah dan menahan sapuan polis dalam usaha untuk memaksa universiti mereka melepaskan diri daripada syarikat yang membolehkan kempen ketenteraan Israel di Gaza.


Protes di ibu negara AS memaksa iring-iringan Biden mengambil laluan alternatif dari Rumah Putih ke Washington Hilton, di mana lebih 100 penunjuk perasaan, sebahagian daripada mereka mengibarkan bendera Palestin, menjerit "memalukan anda" kepada tetamu yang tergesa-gesa masuk.


Pada satu ketika, orang ramai melaungkan, "Media Barat kami melihat anda, dan semua kengerian yang anda sembunyikan", manakala beberapa penunjuk perasaan terbaring tidak bergerak di atas trotoar, bersebelahan dengan mock-up jaket serpihan berdarah dengan lencana "tekan".


Orang ramai juga bersorak apabila seseorang di dalam Washington Hilton - tempat makan malam telah diadakan selama beberapa dekad - mengibarkan bendera Palestin dari tingkap hotel tingkat atas.


Sejak perang Israel ke atas Gaza bermula Oktober lalu, tentera Israel telah membunuh 142 pekerja media dan menahan sekurang-kurangnya 40 wartawan Palestin, menurut Pejabat Media Kerajaan di Gaza.


Jawatankuasa Melindungi Wartawan (CPJ) berkata 2023 adalah tahun paling maut bagi mereka dalam profesion dalam sedekad, dengan kira-kira 75 peratus daripada mereka yang terbunuh di seluruh dunia adalah warga Palestin yang melaporkan perang di Gaza. (AJE)

Ulasan