Negara-Negara Timur Tengah, Badan Islam Kutuk Serangan Israel Ke Atas Kem Rafah


 Negara-negara di Timur Tengah pada hari Isnin mengutuk sekeras-kerasnya serangan udara Israel ke atas khemah yang menempatkan orang awam yang kehilangan tempat tinggal di barat laut Rafah di Semenanjung Gaza.

Keganasan rejim pengganas Israel itu telah mengakibatkan kematian sekurang-kurangnya 45 rakyat Palestin dan ramai lagi cedera.

Serangan udara Israel menyasarkan pada petang Ahad, khemah-khemah di kem yang baru ditubuhkan untuk orang awam yang kehilangan tempat tinggal di bandar paling selatan Gaza, lapor agensi berita rasmi Palestin WAFA.

Sumber keselamatan tempatan berkata kawasan itu sepatutnya selamat berdasarkan klasifikasi oleh tentera Israel.

Sebagai tindak balas kepada serangan itu, Hamas telah memaklumkan pengantara bahawa ia tidak akan mengambil bahagian dalam sebarang rundingan untuk gencatan senjata di Gaza atau perjanjian pertukaran tahanan, kata sumber dalam pergerakan itu pada hari Isnin.

Kementerian Luar Qatar mengeluarkan kenyataan keras mengutuk serangan itu sebagai pelanggaran berat undang-undang antarabangsa yang akan memburukkan lagi krisis kemanusiaan di wilayah Palestin yang terkepung.

Ia juga menyatakan kebimbangan mendalam bahawa operasi itu akan merumitkan usaha pengantaraan yang sedang dijalankan dan menghalang kemajuan ke arah gencatan senjata serta-merta dan kekal di Gaza.

Kementerian itu menggesa pihak berkuasa Israel untuk mematuhi keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) untuk menamatkan serangan tentera ke atas Rafah, menggesa masyarakat antarabangsa mengambil tindakan segera bagi mencegah kekejaman seterusnya dan melindungi orang awam.

Jurucakap Kementerian Luar Iran, Nasser Kanaani berkata, serangan Israel telah membawa kepada satu lagi pembunuhan "mengerikan" orang awam Palestin, terutamanya wanita dan kanak-kanak.

Dalam catatan di platform media sosial X, beliau berkata mogok itu adalah satu contoh terang-terangan "jenayah perang" dan "mencabul jelas" keputusan ICJ yang mengarahkan Israel menghentikan serangannya di Rafah.

Kanaani berkata setiap kali Israel menghadapi "kekalahan yang memalukan" di lapangan, ia akan mengambil jalan untuk melakukan "jenayah perang gila" sedemikian terhadap orang awam Palestin.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan pada Isnin menggelar serangan maut di Rafah sebagai "pembunuhan beramai-ramai".

Operasi itu, yang berlaku di tengah-tengah gesaan ICJ untuk menghentikan serangan di Gaza, "sekali lagi mendedahkan sifat berdarah dan khianat negara pengganas itu," katanya di platform media sosial X.

Pemimpin Turki itu juga menuduh kerajaan Israel melakukan pertumpahan darah lebih lanjut dalam usaha terdesak untuk melanjutkan tempoh politiknya. “Kami akan melakukan segala-galanya untuk menahan pembunuh ini bertanggungjawab,” katanya.

Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) berkata bahawa "serangan itu adalah jenayah terhadap kemanusiaan dan keganasan negara bersistem yang memerlukan akauntabiliti oleh undang-undang jenayah antarabangsa," menurut WAFA.

OIC mengulangi gesaannya agar masyarakat antarabangsa memikul tanggungjawabnya dalam mewajibkan Israel melaksanakan perintah ICJ untuk menghentikan serta-merta serangan Rafah.

Kem perpindahan yang disasarkan di Rafah terletak berhampiran gudang Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian Palestin di Timur Dekat.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) telah berkata bahawa sebuah pesawat IDF, "menggunakan peluru yang tepat berdasarkan perisikan yang tepat ... telah menyerang sebuah perkarangan Hamas di Rafah di mana pengganas Hamas yang penting beroperasi."

Serangan itu berlaku beberapa jam selepas Briged Al-Qassam, sayap bersenjata Hamas, melancarkan serangan roket besar dari Rafah ke arah bandar pantai Tel Aviv di tengah Israel buat pertama kali dalam beberapa bulan. -Xinhua

Ulasan