Norway Gesa Majlis Keselamatan PBB Luluskan Keahlian Palestin

 

Mads Gilbert, seorang pakar perubatan Norway yang pakar dalam anestesiologi dan perubatan kecemasan telah berkhidmat di Gaza sejak 2001

Norway menggesa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk memberikan Palestin status keahlian penuh dan mengesahkan negara Nordik itu menyokong penuh usaha keamanan di Gaza.

“Norway telah menyatakan dengan sangat jelas bahawa ia menyokong permohonan Palestin untuk status keahlian penuh dalam PBB, dan Norway akan mengundi menyokong pada hari Perhimpunan Agung mengadakan undian ke atas permohonan itu,” kata Menteri Luar Espen Barth Eide dalam satu kenyataan yang dikeluarkan. lewat Jumaat.

Pengumuman itu dibuat selepas Perhimpunan Agung PBB meluluskan resolusi pada hari Jumaat yang menggesa penilaian semula bidaan keanggotaan PBB Palestin dan pemberian hak tambahan.

AS, Israel, Hungary, Argentina, Micronesia, Nauru, Palau, dan Papua New Guinea semuanya mengundi menentangnya.

Resolusi itu, yang diterajui oleh Emiriah Arab Bersatu (bagi pihak Kumpulan Arab), diluluskan dengan sokongan padu, dengan 143 negara anggota mengundi menyokong, sembilan menentang, dan 25 berkecuali.

Wakil Palestin boleh dipilih untuk berkhidmat dalam pelbagai jawatankuasa PBB selepas kelulusan Perhimpunan Agung PBB.

Menurut Eide, undian itu mencerminkan sokongan global yang meluas untuk keanggotaan penuh Palestin dalam PBB dan penyelesaian dua negara.

“Kami sangat gembira resolusi itu diterima pakai dengan 143 negara mengundi menyokong. Ini adalah bukti peningkatan sokongan antarabangsa terhadap permintaan rakyat Palestin untuk negara mereka sendiri,” kata menteri Norway itu.

Menteri itu menekankan keperluan untuk sebuah negara Palestin, berkata ia adalah penting untuk mencapai penyelesaian dua negara yang dibayangkan dalam rancangan partisi PBB 1947.

Norway juga menyokong kemasukan Palestin ke PBB sebagai negara pemerhati pada 2012.

“Adalah sangat penting bahawa resolusi itu menegaskan bahawa Palestin layak sepenuhnya untuk menjadi ahli PBB dan ia dengan jelas mengesyorkan agar Majlis Keselamatan meluluskan keanggotaan Palestin,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa langkah sedemikian akan menyumbang kepada penyelesaian konflik Israel-Palestin.

"Kami percaya penerimaannya boleh membantu kami bergerak ke hadapan dalam usaha mencari penyelesaian politik kepada konflik antara Israel dan Palestin," katanya.

Pada bulan April, Majlis Keselamatan PBB mengundi permohonan itu, dan 12 ahli Majlis mengundi untuk menerima Palestin sebagai ahli penuh, tetapi AS memvetonya.

Menurut angka korban terkini, hampir 35,000 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, telah terbunuh dan kira-kira 80,000 yang lain cedera dalam perang Israel ke atas Gaza, yang mengakibatkan kemusnahan yang meluas dan kekurangan barang keperluan.

Pertubuhan antarabangsa, termasuk agensi PBB, telah menuntut gencatan senjata di Gaza dan meningkatkan akses bantuan kemanusiaan untuk menangani kekurangan perubatan, kelaparan, dahaga, dan kekurangan kebersihan yang membawa kepada penyakit di Gaza.

Perang Israel telah mendorong 85% penduduk Gaza ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih, dan ubat-ubatan, manakala 60% daripada infrastruktur enklaf itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Keputusan sementara mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

“Selama lebih tujuh bulan, perang di Gaza telah menyebabkan kemusnahan, penderitaan dan kehilangan nyawa yang tidak dapat dibayangkan.

“Ia telah menimbulkan trauma kepada orang ramai di kedua-dua belah pihak konflik. Ia juga telah menunjukkan kepada kita betapa pentingnya untuk mencapai penyelesaian dua negara, di mana Israel dan Palestin wujud bersebelahan dalam keamanan dan keselamatan,” kata Eide.

Ulasan