Kapal dagang karam di Laut Merah selepas serangan Houthi Yaman


Sebuah kapal dagang yang diserang kumpulan Houthi Yaman beberapa hari lalu telah karam di Laut Merah, United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), kemudahan tentera laut Britain untuk mengendalikan kecemasan perkapalan antarabangsa, lapor Selasa.


Pengangkut pukal milik Greek "Tutor" telah dilanggar dua kali pada 12 Jun kira-kira 66 batu nautika barat daya bandar pelabuhan Yaman Hodeidah, pegawai Pengawal Pantai kerajaan Yaman memberitahu Xinhua sejurus selepas serangan itu.


Jurucakap tentera Houthi Yahya Sarea mendakwa bahawa kumpulan itu menyasarkan kapal itu dengan "sebuah bot tanpa pemandu, beberapa dron, dan peluru berpandu balistik," menyebabkan kerosakan teruk dan meletakkan kapal itu "berisiko tenggelam."


Sarea membenarkan serangan itu dengan menuduh pemilik kapal kargo itu melanggar larangan Houthi memasuki pelabuhan Israel.


Pegawai Pengawal Pantai berkata sebuah bot tanpa pemandu meletup di bahagian buritan, menyebabkan kebocoran besar pada badan kapal. Seorang pegawai menambah bahawa kapal itu membuat panggilan kecemasan sejurus selepas serangan pertama.


Walaupun usaha mencari, seorang anggota yang hilang di kalangan 21 kru multinasional tidak ditemui, kata pegawai itu.


Susulan kejadian itu, UKMTO berkata dalam kemas kini pada 15 Jun bahawa kru kapal itu telah dipindahkan oleh pihak berkuasa tentera, dan kapal itu telah ditinggalkan, hanyut di atas air.


Sejak November lalu, Houthi telah menjalankan operasi ketenteraan di Laut Merah dan Selat Bab al-Mandab, menyasarkan kapal yang mereka dakwa ada kaitan dengan Israel atau menuju ke Israel.


Kumpulan itu, yang mengawal sebahagian besar utara Yaman dan pelabuhan penting Hodeidah, telah melancarkan serangan terhadap perkapalan komersial menggunakan banyak bot, peluru berpandu dan dron yang terperangkap.


Serangan Houthi berlaku berlatarbelakangkan konflik berterusan antara Gerakan Penentangan Islam (Hamas) dan tentera Israel di Semenanjung Gaza, yang telah bergelora selama lebih lapan bulan.


Sebagai tindak balas kepada serangan Houthi, Amerika Syarikat dan Britain memulakan operasi ketenteraan pada Januari, melakukan serangan udara dan peluru berpandu terhadap sasaran Houthi di Yaman untuk menghalang kumpulan itu.


Walau bagaimanapun, Houthi, sebagai tindak balas, kemudiannya memperluaskan skop sasaran mereka untuk memasukkan kapal komersial dan tentera AS dan British

Ulasan