Qatar, Mesir, AS Gesa Hamas, Israel Capai Persetujuan Hentikan Perang


Qatar, Amerika Syarikat dan Mesir telah bersama-sama menyeru Hamas dan Israel untuk memuktamadkan perjanjian damai berdasarkan prinsip cadangan AS, menurut satu kenyataan daripada kementerian luar Qatar.

Ketiga-tiga negara itu bersama-sama menyeru kedua-dua Hamas dan Israel untuk berbuat demikian "sebagai orang tengah dalam perbincangan berterusan untuk mendapatkan gencatan senjata di Gaza dan pembebasan tebusan dan tahanan."

"Prinsip-prinsip ini membawa tuntutan semua pihak bersama-sama dalam perjanjian yang memenuhi pelbagai kepentingan dan akan membawa kelegaan serta-merta kepada rakyat Gaza yang telah lama menderita serta tebusan yang telah lama menderita dan keluarga mereka," kata kenyataan itu.

"Perjanjian ini menawarkan peta jalan untuk gencatan senjata kekal dan menamatkan krisis," tambahnya.

Presiden AS Joe Biden menyampaikan ucapan pada hari Jumaat, di mana beliau mendedahkan cadangan tiga fasa Israel yang akan membawa kepada penamatan konflik Gaza yang berterusan dan pembebasan semua tebusan.

Apakah dalam perjanjian gencatan senjata baharu yang diumumkan Biden?


Cadangan tiga fasa itu memerlukan gencatan senjata, pembebasan tawanan Israel dan tawanan Palestin, serta pembinaan semula Gaza.

Fasa pertama:

Berlangsung selama enam minggu di mana tentera Israel akan berundur dari pusat penduduk Gaza

Tawanan, termasuk warga emas dan wanita, yang ditahan di Gaza akan ditukar dengan ratusan tahanan Palestin

Orang awam Palestin akan kembali ke Gaza, termasuk utara Gaza

Sebanyak 600 trak akan membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza setiap hari

Fasa kedua:

Gencatan senjata berterusan apabila Hamas dan Israel merundingkan syarat-syarat untuk menamatkan permusuhan secara kekal

Fasa ketiga:

Pelan pembinaan semula untuk Gaza dan penyelesaian politik jangka panjang

Ulasan