Slovenia Secara Rasmi Iktiraf Negara Palestin

Perdana Menteri Slovenia Robert Golob (Depan) menghadiri sesi parlimen yang didedikasikan untuk pengiktirafan Palestin di Ljubljana, Slovenia, pada 4 Jun 2024. Parlimen Slovenia pada hari Selasa mengundi untuk meluluskan cadangan mengiktiraf kenegaraan Palestin, satu langkah penggubal undang-undang badan itu berkata diharapkan akan membantu menghentikan keganasan di Gaza


Parlimen Slovenia pada Selasa mengundi untuk meluluskan cadangan mengiktiraf kenegaraan Palestin, satu langkah yang dikatakan badan penggubal undang-undang itu diharapkan dapat membantu menghentikan keganasan di Gaza.


Lima puluh dua ahli parlimen daripada 90 kerusi mengundi untuk pengiktirafan itu, menjadikan Slovenia, kini merupakan ahli tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), negara Eropah keempat selepas Sepanyol, Norway dan Ireland dalam beberapa minggu kebelakangan ini untuk membuat keputusan itu. .


"Republik Slovenia mengiktiraf Palestin sebagai negara berdaulat yang merdeka," kata Speaker Parlimen Urska Klakocar Zupancic selepas pengundian.


"Pengiktirafan negara Palestin meningkatkan reputasi Slovenia sebagai negara yang menghormati undang-undang antarabangsa dan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan pada masa yang sama memberi tekanan kepada kedua-dua pihak: Israel menghentikan serangan ke atas Gaza dan Hamas untuk membebaskan tebusan," Menteri Luar Tanja Fajon memberitahu Parlimen sebelum pengundian.


"Kami sedang berusaha ke arah keamanan dan penyelesaian dua negeri," tambahnya.


Kebanyakan ahli parti pembangkang utama, Parti Demokratik Slovenia (SDS) yang berhaluan tengah, tidak menghadiri sidang parlimen tetapi mencadangkan referendum untuk menangguhkan undi parlimen sekurang-kurangnya 30 hari. Cadangan mereka telah ditolak lebih awal pada hari Selasa oleh majoriti di parlimen. SDS mendakwa bahawa pengiktirafan Palestin tidak akan menghentikan perang di Gaza tetapi hanya akan menjejaskan kepentingan Slovenia.


Norway, Ireland dan Sepanyol membuat pengumuman yang diselaraskan pada 22 Mei, mengisytiharkan pengiktirafan mereka terhadap Palestin sebagai sebuah negara berkuat kuasa mulai 28 Mei. Tetapi keputusan mereka dikecam oleh Israel.


Pada hari Isnin, lebih 20 pakar PBB dan pelapor khas menyeru semua negara mengiktiraf negara Palestin. Setakat ini, lebih 140 negara telah mengiktiraf sebuah negara Palestin, mewakili lebih dua pertiga daripada keahlian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Ulasan