Hamas Nafikan Dakwaan Pemimpin Tenteranya Jadi Sasaran Serangan Israel

 


Hamas pada hari Sabtu menafikan dakwaan bahawa pemimpin tenteranya menjadi sasaran dalam serangan Israel di kawasan Mawasi di bandar Khan Younis di selatan Gaza.


"Tuntutan mengenai menyasarkan pemimpin adalah dakwaan palsu," kata Hamas dalam satu kenyataan, sambil menyatakan bahawa ia bukan kali pertama Israel "mendakwa menyasarkan pemimpin Palestin, dan kemudiannya terbukti palsu."


“Tuntutan palsu ini hanya untuk menutup tahap pembunuhan beramai-ramai yang mengerikan itu,” kata kenyataan itu.


Pihak berkuasa kesihatan Gaza berkata bahawa sekurang-kurangnya 71 rakyat Palestin terbunuh dan 289 lagi cedera akibat serangan udara Israel yang menyerang khemah pelarian di Khan Younis.


Radio Tentera Israel melaporkan pada awal hari bahawa Mohammed Deif, komander sayap tentera Hamas, dan Rafa'a Salameh, komander Briged Khan Younis Hamas, adalah sasaran serangan udara Israel.


Laporan itu tidak memberikan butiran mengenai status semasa dua pemimpin tentera Hamas. Namun begitu, Angkatan Pertahanan Israel memberitahu Radio Tentera bahawa serangan itu telah dirancang dengan baik dan dilakukan dengan ketepatan yang melampau.


Tiada komen segera daripada tentera Israel mengenai serbuan itu.


Deif, 58, telah dianggap sebagai salah seorang lelaki paling dikehendaki Israel selama bertahun-tahun dan sebelum ini cedera semasa beberapa percubaan untuk 

Ulasan