Menteri Kewangan Israel Tolak Pembebasan Tahanan Palestin Untuk Perjanjian Gencatan Genjata Gaza


 Menteri Kewangan Israel Bezalel Smotrich pada hari Isnin menentang pembebasan tahanan Palestin sebagai sebahagian daripada sebarang perjanjian gencatan senjata Gaza yang berpotensi dengan Hamas.


Smotrich menyifatkan pembebasan tahanan Palestin sebagai "peristiwa yang dahsyat dan ngeri," dengan berkata "Saya tidak akan bersetuju dengannya; garis merah mesti dilukis."


Israel telah membunuh lebih 38,000 rakyat Palestin sejak serangan rentas sempadan 7 Oktober yang meragut 1,200 nyawa dan kira-kira 250 yang lain telah diambil sebagai tebusan. Tindakan Israel telah mencetuskan bencana kemanusiaan dan perbicaraan berterusan berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa.


Tel Aviv menganggarkan 120 warga Israel masih ditahan di Gaza, manakala Hamas berkata ramai daripada mereka telah terbunuh dalam serangan udara Israel yang tidak semena-mena. Israel menahan sekurang-kurangnya 9,500 rakyat Palestin di penjaranya.


“Kami melihat apa yang berlaku dalam perjanjian untuk Gilad Shalit (bekas tentera Israel yang dibebaskan oleh Hamas pada 2011). Kami melepaskan Yahya Sinwar, dan kami melihat apa yang kami dapat sebagai balasan,” kata Smotrich. “Dengan logik apakah kita akan melepaskan Yahya Sinwar seterusnya dan membahayakan ribuan lagi rakyat Israel?”


Pada Oktober 2011, Hamas membebaskan Shalit sebagai pertukaran untuk Israel membebaskan 1,027 tahanan Palestin, termasuk Sinwar.


Smotrich, ketua Parti Agama Zionis sayap kanan, menambah: "Saya akan menentang ini, walaupun ia menamatkan kerjaya politik saya."


"Jika tiada garis merah, anda tidak berhak mengamalkan politik," katanya.


Dia mengkritik pertubuhan keselamatan, mendakwa mereka meneruskan perjanjian haram pada apa jua kos.


Selama berbulan-bulan, AS, Qatar, dan Mesir telah menjadi pengantara usaha untuk mencapai persetujuan antara Israel dan Hamas yang akan memastikan pertukaran tebusan dan gencatan senjata di Gaza.

Ulasan