Pemimpin Politik Hamas Ismail Haniyeh Dibunuh Di Tehran


Pemimpin politik Hamas Ismail Haniyeh dilaporkan  telah dibunuh di ibu negara Iran, Tehran, kata kumpulan Palestin dalam satu kenyataan.

Hamas telah berkata bahawa Haniyeh terbunuh dalam "serangan Zionis yang khianat ke atas kediamannya di Tehran".

Pengawal Revolusi Iran telah mengesahkan bahawa Haniyeh terbunuh bersama salah seorang pengawal peribadinya, lapor media negara Iran.

Siapa Ismail Haniyeh?


Pada 6 Mei 2017, Hamas, pergerakan politik Palestin yang memerintah Semenanjung Gaza, memilih Ismail Abdulsalam Ahmed Haniya, 54, sebagai ketua biro politik kumpulan itu, menggantikan Khaled Meshaal.

Dilahirkan di kem pelarian Shati di Gaza kepada ibu bapa yang melarikan diri dari kota Asqalan selepas negara Israel diwujudkan pada tahun 1948, Haniya belajar di Institut al-Azhar di Gaza dan lulus dengan ijazah dalam sastera Arab dari Universiti Islam di Gaza.

Semasa di universiti pada tahun 1983, Haniya menyertai Blok Pelajar Islam, pelopor kepada Hamas.

Haniyeh telah dipenjarakan oleh pihak berkuasa Israel beberapa kali pada penghujung 1980-an dan telah terselamat beberapa kali percubaan pembunuhan Israel selepas naik melalui barisan Hamas.

Awal tahun ini serangan Israel membunuh tiga anak lelakinya di utara Gaza.

Haiyeh berusia 62 tahun, dilahirkan di kem pelarian berhampiran Kota Gaza, dan menyertai Hamas pada akhir 1980-an semasa Intifada Pertama, atau pemberontakan.

Beliau dilantik sebagai sebahagian daripada "kepimpinan kolektif" rahsia pada 2004, kemudian dinamakan sebagai perdana menteri Pihak Berkuasa Palestin pada 2006.

Menjelang 2017 beliau telah menjadi ketua kumpulan itu - dan dinamakan "pengganas global yang ditetapkan khas" oleh Amerika Syarikat tidak lama kemudian.

Selama bertahun-tahun, beliau mengambil bahagian dalam rundingan damai dengan bekas Presiden AS Jimmy Carter, dan bertemu dengan pemimpin dunia lain termasuk Emir Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani, dan diplomat China Wang Kejian awal tahun ini.

Ulasan