Perang Gaza: Dari Manakah Israel Mendapatkan Senjatanya?

 


Israel adalah pengeksport senjata utama, tetapi tenteranya banyak bergantung pada pesawat import, bom berpandu dan peluru berpandu untuk menjalankan apa yang disifatkan oleh pakar sebagai salah satu kempen udara yang paling sengit dan merosakkan dalam sejarah baru-baru ini.

Kumpulan kempen dan beberapa ahli politik di kalangan sekutu Barat Israel berkata eksport senjata harus digantung kerana, mereka berkata, Israel gagal melakukan secukupnya untuk melindungi nyawa orang awam dan memastikan bantuan kemanusiaan yang mencukupi sampai kepada mereka.

Majlis Hak Asasi Manusia PBB menyokong larangan senjata, dengan 28 negara mengundi menyokong, enam menentang dan 13 berkecuali. AS dan Jerman - yang menyumbang sebahagian besar import senjata Israel - kedua-duanya mengundi menentang. Jerman berkata ia berbuat demikian kerana resolusi itu tidak secara jelas mengutuk Hamas.

Peperangan itu dicetuskan oleh serangan Hamas ke atas Israel pada 7 Oktober, yang membunuh kira-kira 1,200 orang, kebanyakannya orang awam, menurut jumlah Israel. Hampir 40,000 orang telah terbunuh di Gaza, 70% daripadanya kanak-kanak dan wanita, kata kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas.

Israel menegaskan bahawa pasukannya sedang berusaha untuk mengelakkan korban orang awam, menuduh Hamas sengaja meletakkan orang awam dalam barisan tembakan dan berkata tiada had untuk penghantaran bantuan.

Amerika Syarikat

AS setakat ini merupakan pembekal senjata terbesar kepada Israel, setelah membantunya membina salah satu tentera paling canggih dari segi teknologi di dunia.

Menurut Institut Penyelidikan Keamanan Antarabangsa Stockholm (SIPRI), AS menyumbang 69% daripada import senjata konvensional utama Israel antara 2019 dan 2023.

AS memberikan Israel $3.8bn (£3bn) dalam bentuk bantuan ketenteraan tahunan di bawah perjanjian 10 tahun yang bertujuan untuk membolehkan sekutunya mengekalkan apa yang dipanggil "kelebihan ketenteraan kualitatif" ke atas negara jiran.

Israel telah menggunakan geran itu untuk membiayai tempahan F-35 Joint Strike Fighters, sebuah pesawat siluman yang dianggap paling canggih pernah dibuat. Ia setakat ini telah memesan 75 dan menerima penghantaran lebih daripada 30 pesawat. Ia adalah negara pertama selain AS yang menerima F-35 dan yang pertama menggunakan satu dalam pertempuran.

Sebahagian daripada bantuan - $500m setiap tahun - diperuntukkan untuk membiayai program pertahanan peluru berpandu, termasuk sistem Iron Dome, Arrow dan David's Sling yang dibangunkan bersama. Israel telah bergantung kepada mereka semasa perang untuk mempertahankan diri daripada serangan roket, peluru berpandu dan dron oleh kumpulan bersenjata Palestin di Gaza, serta kumpulan bersenjata lain yang disokong Iran yang berpangkalan di Lubnan, Syria, Iraq dan Yaman.

Pada hari-hari selepas serangan Hamas pada 7 Oktober, Presiden Joe Biden berkata AS "melancarkan bantuan ketenteraan tambahan" kepada Israel.

Sejak permulaan perang, hanya dua jualan tentera AS kepada Israel telah diumumkan kepada umum selepas menerima kelulusan kecemasan - satu untuk 14,000 butir peluru kereta kebal bernilai $106 juta dan satu lagi untuk komponen $147 juta untuk membuat peluru artileri 155mm.

Tetapi media AS melaporkan bahawa pentadbiran Presiden Joe Biden juga secara senyap-senyap telah membuat lebih daripada 100 jualan ketenteraan kepada Israel, kebanyakannya jatuh di bawah jumlah dolar yang memerlukan Kongres dimaklumkan secara rasmi. Mereka dikatakan termasuk beribu-ribu amunisi berpandukan ketepatan, bom berdiameter kecil, bunker busters dan senjata kecil.

Bagaimanapun, laporan SIPRI mengatakan bahawa di sebalik penghantaran, jumlah keseluruhan import senjata Israel dari AS pada 2023 adalah hampir sama seperti pada 2022.

Satu perjanjian yang cukup besar untuk memerlukan pemberitahuan Kongres ialah penjualan $18 bilion sehingga 50 jet pejuang F-15, berita mengenainya muncul minggu ini. Kongres masih belum meluluskan perjanjian itu.

Walaupun pesawat itu perlu dibina dari awal dan tidak akan dihantar serta-merta, penjualan itu dijangka hangat diperkatakan oleh Parti Demokrat Encik Biden, yang kebanyakan wakilnya di Kongres dan penyokongnya semakin bimbang dengan tindakan Israel di Gaza.

Senator Elizabeth Warren berkata beliau bersedia untuk menyekat perjanjian itu dan menuduh Israel melakukan "pengeboman tanpa pandang bulu" di Gaza.




 Jerman

Jerman ialah pengeksport senjata terbesar seterusnya ke Israel, menyumbang 30% daripada import antara 2019 dan 2023, menurut SIPRI.

Pada 2023, jualan senjata negara Eropah kepada Israel bernilai €326.5m ($351m; £280m) - peningkatan 10 kali ganda berbanding 2022 - dengan majoriti lesen eksport tersebut diberikan selepas serangan 7 Oktober.

Kerajaan Jerman berkata pada Januari bahawa jualan itu terdiri daripada peralatan ketenteraan bernilai €306.4 juta dan "senjata perang" €20.1 juta.

Menurut agensi berita DPA, yang kedua termasuk 3,000 senjata anti kereta kebal mudah alih dan 500,000 butir peluru untuk senjata api automatik atau separa automatik. Ia juga berkata bahawa kebanyakan lesen eksport diberikan untuk kenderaan darat dan teknologi untuk pembangunan, pemasangan, penyelenggaraan dan pembaikan senjata.

Canselor Olaf Scholz telah menjadi penyokong tegar hak Israel untuk mempertahankan diri sepanjang perang dan, walaupun nadanya terhadap tindakan Israel di Gaza telah berubah dalam beberapa minggu kebelakangan ini dan terdapat beberapa perdebatan di Jerman, penjualan senjata nampaknya tidak berisiko penggantungan.

Itali

Itali ialah pengeksport senjata ketiga terbesar ke Israel, tetapi ia hanya menyumbang 0.9% daripada import Israel antara 2019 dan 2023. Mereka dilaporkan termasuk helikopter dan artileri tentera laut.

Penjualan "senjata dan amunisi" berjumlah €13.7m ($14.8m; £11.7m) tahun lalu, majalah Altreconomia memetik biro statistik negara ISTAT sebagai berkata.

Kira-kira €2.1 juta eksport telah diluluskan antara Oktober dan Disember, walaupun kerajaan memberi jaminan bahawa ia menghalangnya di bawah undang-undang yang melarang penjualan senjata ke negara-negara yang melancarkan perang atau dianggap melanggar hak asasi manusia.

Menteri Pertahanan Guido Crosetto memberitahu parlimen bulan lalu bahawa Itali telah menghormati kontrak sedia ada selepas memeriksanya berdasarkan kes demi kes dan memastikan "ia tidak mengambil kira bahan yang boleh digunakan terhadap orang awam".

Negara-negara lain

Eksport barangan ketenteraan UK ke Israel adalah "agak kecil", menurut kerajaan UK, hanya berjumlah £42 juta ($53 juta) pada 2022.

The Campaign Against Arms Trade (CAAT) mengatakan bahawa sejak 2008, UK telah memberikan lesen eksport senjata kepada Israel bernilai £574m ($727m) secara keseluruhan.

Kebanyakannya adalah untuk komponen yang digunakan dalam pesawat perang buatan AS yang berakhir di Israel. Tetapi kerajaan British mendapat tekanan yang semakin meningkat untuk menggantung walaupun eksport tersebut.

Perdana Menteri Rishi Sunak berkata UK mempunyai "rejim pelesenan eksport yang sangat berhati-hati" dan berkata Israel mesti "bertindak mengikut undang-undang kemanusiaan antarabangsa". Kerajaan UK juga sedang menyediakan penilaian yang akan menasihati risiko Israel melanggar undang-undang antarabangsa dalam tindakannya mulai awal 2024.

Tetapi sumber kanan kerajaan memberitahu BBC bahawa sekatan senjata ke atas Israel "tidak akan berlaku".

Kerajaan Kanada, yang penjualan senjatanya kepada Israel bernilai 21.3 juta dolar Kanada ($15.7 juta; £12.4 juta) pada 2022, berkata pada Januari bahawa ia telah menggantung kelulusan permit keluar baharu untuk senjata sehingga ia dapat memastikan ia digunakan mengikut dengan undang-undang Kanada. Walau bagaimanapun, permit sedia ada kekal sah. (Terjemahan bebas daripada BBC News)

Ulasan