Perang Gaza: Turkiye Mungkin Memasuki Israel Untuk Membantu Rakyat Palestin, Kata Erdogan

 


Presiden Turkiye Recep Tayyip Erdogan berkata pada Ahad (28 Jul) bahawa negaranya mungkin memasuki Israel seperti yang dilakukan pada masa lalu di Libya dan Nagorno-Karabakh, walaupun dia tidak menyatakan jenis campur tangan yang dia cadangkan.

Presiden Erdogan telah menjadi pengkritik keras terhadap serangan berterusan Israel di Semenanjung Gaza. Dia menggelar Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu sebagai "tukang daging Gaza" dan menuduhnya menyebarkan perang Israel-Hamas di seluruh Timur Tengah yang lebih luas.

Menurut laporan oleh agensi berita Reuters, Erdogan pada hari Ahad membincangkan perang semasa ucapan memuji industri pertahanan Turki.

'Sama seperti kita memasuki Karabakh dan Libya...'

"Kita mesti menjadi sangat kuat supaya Israel tidak boleh melakukan perkara yang tidak masuk akal ini kepada Palestin. Sama seperti kita memasuki Karabakh, sama seperti kita memasuki Libya, kita mungkin melakukan perkara yang sama dengan mereka," kata Erdogan.

"Tiada sebab mengapa kita tidak boleh melakukan ini... Kita mesti kuat supaya kita boleh mengambil langkah ini," tambahnya. Israel tidak mengulas mengenai kenyataan Erdogan.

Pada 2020, Turki menghantar anggota tentera ke Libya untuk menyokong Kerajaan Persetujuan Nasional Libya yang diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Turki telah menafikan sebarang peranan langsung dalam operasi ketenteraan Azerbaijan di Nagorno-Karabakh tetapi berkata tahun lalu ia menggunakan "semua cara", termasuk latihan ketenteraan dan pemodenan, untuk menyokong sekutu rapatnya.

Kenyataan Erdogan pada Ahad dibuat seminggu selepas Turki menyelar dakwaan Israel bahawa Ankara mempersenjatai dan membiayai Hamas. Menteri Luar Israel Israel Katz menuduh Erdogan membekalkan senjata dan wang kepada Hamas untuk membunuh rakyat Israel.

Turki menggelar kenyataan Katz sebagai pembohongan. Dalam satu kenyataan, kementerian luar Turki berkata bahawa Katz "cuba menyembunyikan jenayah yang dilakukan oleh Israel terhadap rakyat Palestin di sebalik siri pembohongan, fitnah dan tidak menghormati."

“Tetapi propaganda kotor Israel dan tekanan psikologi yang ditujukan kepada negara kita dan presiden kita akan kekal tidak berkesan,” tambah kenyataan kementerian itu.

Ulasan