UAE Bersedia Menyertai Pasukan Multinasional untuk Pembinaan Semula Gaza

 


Emiriah Arab Bersatu memberi isyarat kepada A.S. kesediaannya untuk menyumbang tenaga kepada misi "menstabilkan" Semenanjung Gaza selepas perang Israel-Hamas, lapor Financial Times minggu ini

UAE berkata ia akan bergabung tenaga dengan negara lain untuk menyediakan penyelesaian bagi keperluan kemanusiaan dan pembinaan semula Gaza yang besar atas jemputan Pihak Berkuasa Palestin (PA) diketuai oleh Perdana Menteri yang diberi kuasa," menurut laporan yang memetik. duta UAE ke PBB, Lana Nusseibeh.

Pada bulan Januari, Pihak Berkuasa Palestin melancarkan rancangan yang merangkumi pembaharuan penting dalam pengurusannya sendiri.

Menurut pegawai kanan PA pada masa itu, perubahan itu dituntut oleh Amerika Syarikat dalam perbincangan mengenai PA yang mungkin mengambil alih kawalan ke atas Gaza pada akhir pertempuran di sana.

Pembaharuan itu akan dilakukan secara berperingkat menjelang pilihan raya untuk presiden dan parlimen Palestin.

Nusseibeh menambah bahawa UAE akan menghantar pasukan ke Gaza jika A.S. mengambil peranan utama dan membuat langkah ke arah penciptaan negara Palestin, sambil menambah, "Amerika Syarikat harus memimpin dalam hal ini untuk berjaya."

"Pelan itu mestilah seperti yang kami percaya diperlukan: Komponen kemanusiaan untuk membantu rakyat Palestin di Gaza pulih daripada kemusnahan yang dahsyat; [dan] komponen keselamatan,"

"Dan komponen politik yang boleh memudahkan penyelesaian konflik yang mampan." katanya

"Bagi kami, apa yang diperlukan [untuk mengambil bahagian dalam misi itu] ialah kepimpinan AS, kepimpinan PA yang diperbaharui dan pelan hala tuju ke arah menyatukan semula Gaza dan Tebing Barat di bawah satu kerajaan Palestin,

"Kami [juga] perlu melihat artikulasi yang jelas, isyarat atau komitmen terhadap kenegaraan Palestin melalui rundingan." tambah beliau.

Ulasan