Ucapan Netanyahu Kepada Kongres AS Adalah Gambaran Yang Memalukan


Parlimen Turkiye menerima pakai resolusi pada Sabtu, menegaskan ucapan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu di hadapan Kongres AS adalah gambaran memalukan.

"Kami mengisytiharkan bahawa kami kesal dengan kehinaan demokrasi ini," menurut resolusi itu.

"Adalah dikesalkan bahawa institusi demokrasi, bukannya menghalang pencerobohan Israel yang tidak terkawal, telah menjadi alat untuk pertunjukan pentas yang penuh dengan pembohongan yang memperkasakan dan memberanikan pelakunya. jenayah terhadap kemanusiaan.

“Sebaliknya, kami mendapati sikap mereka yang menjadi suara hati nurani kolektif di dalam dan di luar bangunan Kongres amat berharga, dan kami menghargai ahli-ahli Kongres yang berakal waras yang berani menentang nama buruk untuk bercakap di parlimen mereka dan tidak menghadiri sesi itu," tambah kenyataan resolusi tersebut.

Resolusi itu dibuat selepas ucapan Netanyahu pada hari Rabu kepada Kongres Amerika di mana beliau menerima tepukan gemuruh daripada penggubal undang-undang AS.

Resolusi itu juga menggesa semua pembuat keputusan yang mempunyai pengaruh politik ke atas Israel, termasuk Kongres AS, untuk mengambil langkah berkesan "untuk menghentikan pertumpahan darah di Gaza,".

Pernyataan parlimen Turkiye itu juga menggesa semua pihak terbabit meningkatkan tekanan ke atas Israel untuk gencatan senjata segera, dan "menyokong usaha untuk bertanggungjawab terhadap jenayah berat yang dilakukan."

Israel telah membunuh lebih 39,000 rakyat Palestin sejak serangan rentas sempadan 7 Oktober oleh kumpulan penentang Palestin, Hamas. Tindakan Tel Aviv telah mencetuskan bencana kemanusiaan dan kes mengenai dakwaan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

Presiden Turkiye Recep Tayyip Erdogan telah membandingkan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dengan Adolf Hitler, menyamakan serangan Israel ke atas Gaza dengan pembunuhan Yahudi oleh Nazi Jerman.

Dalam ucapan pada majlis anugerah di ibu negara Ankara Disember lalu, Erdogan bertanya apakah perbezaan antara Netanyahu dan Hitler.

Ulasan