Blinken Melawat Israel, Tetapi Hamas, Netanyahu Jauh Daripada Gencatan Senjata

 

Rejim Israel telah meledakkan lebih 6,000 bom di bumi Gaza sejak 7 Oktober lalu

Diplomat tertinggi Amerika Syarikat melawat Israel sebagai sebahagian daripada usaha Washington untuk mendapatkan gencatan senjata dalam perang Israel ke atas Gaza, tetapi kenyataan yang diterbitkan oleh kedua-dua Hamas dan Israel telah menjejaskan peluang kejayaan.

Setiausaha Negara Antony Blinken tiba di Israel pada hari Ahad, beberapa hari selepas AS mengemukakan cadangan bahawa ia dan pengantara Qatar dan Mesir percaya akan merapatkan jurang antara Israel dan Hamas.

Rundingan gencatan senjata dijangka disambung semula di Kaherah dalam beberapa hari akan datang selepas dua hari rundingan di Doha minggu ini.

Pengantara berkata mereka membentangkan cadangan gencatan senjata merapatkan kepada kedua-dua pihak dan rundingan sedang berjalan , tetapi mereka juga memberi amaran bahawa masih ada kerja yang perlu dilakukan.

Di Israel, Blinken dijangka bertemu Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dan pegawai kanan lain.

Blinken kemudiannya akan menuju ke Mesir pada hari Selasa, kata Jabatan Negara.

Hamas berkata dalam satu kenyataan Ahad bahawa kumpulan itu tetap komited kepada rancangan yang diumumkan oleh Presiden AS Joe Biden pada akhir Mei dan menggesa pengantara untuk mewajibkan Israel melaksanakan cadangan itu.

Bagaimanapun, kumpulan Palestin menjelaskan bahawa ia menentang apa yang dikatakan telah diberi taklimat mengenai perjanjian yang dibincangkan pada rundingan yang diadakan di Doha minggu lepas.

“Cadangan baharu itu menjawab syarat [Perdana Menteri Israel Benjamin] Netanyahu dan sejajar dengannya, terutamanya penolakannya terhadap gencatan senjata kekal, pengunduran menyeluruh dari Semenanjung Gaza, dan desakan beliau untuk terus menduduki Persimpangan Netzarim, Persimpangan Rafah, dan Koridor Philadelphi,” kata kenyataan itu, merujuk kepada kawasan yang telah diduduki Israel di Gaza.

“Dia juga menetapkan syarat baharu dalam fail pertukaran tahanan, dan mengundurkan diri daripada item lain, yang menghalang penyelesaian perjanjian pertukaran.”

“Kami menganggap Netanyahu bertanggungjawab sepenuhnya untuk menggagalkan usaha pengantara, menghalang mencapai persetujuan, dan bertanggungjawab sepenuhnya ke atas nyawa banduannya yang terdedah kepada bahaya yang sama yang terdedah kepada rakyat kita, akibat pencerobohannya yang berterusan dan sistematik. menyasarkan semua aspek kehidupan di Semenanjung Gaza.” menurut kenyataan itu

Ulasan