Rundingan Damai Terhenti Walaupun AS Optimistik

 


Kumpulan Hamas memaklumkan pada hari Ahad bahawa walaupun AS melukiskan gambaran cerah tentang rundingan untuk mencapai gencatan senjata Gaza dan perjanjian pembebasan tebusan, namun sebaliknya kerana Israel tidak pun menjawab cadangan daripada pengantara dalam rundingan minggu lepas.

Menurut sumber diplomatik Turki, pegawai Hamas menghubungi Türkiye pada hujung minggu dan memberikan maklumat mengenai proses rundingan dengan Israel.

Para pegawai menegaskan bahawa walaupun Amerika menggambarkan kemajuan rundingan dengan cara yang optimis, ini sebenarnya tidak berlaku.

Menurut Hamas, syarat yang dikemukakan oleh Israel malah tidak mencapai senario yang disokong oleh Majlis Keselamatan PBB pada 10 Jun dan syarat yang diluluskan oleh Hamas pada 2 Julai.

Ia menegaskan bahawa Israel mahu Hamas menerima kehadiran Israel di Koridor Philadelphi, mengawal pusat pemeriksaan di Koridor Netzarim dan memantau penduduk Gaza yang melalui dari selatan ke utara dan memveto 100 nama daripada senarai kira-kira 300 banduan yang Hamas mahu dibebaskan. .

Agensi Anadolu menambah, tuntutan lain melibatkan bilangan rakyat Palestin yang mahu Israel dibuang dari Gaza dan Ramallah. Dalam konteks ini, Israel mahu 200 orang meninggalkan Palestin.

Kenyataan itu menambah bahawa Israel tidak pun menjawab cadangan pengantara dalam rundingan minggu lalu. Menurut Hamas, matlamat utama Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu adalah untuk meluangkan masa untuk meneruskan operasi ketenteraan.

Perkara Utama Yang Menyekat Rundingan Damai

Kedua-dua pihak telah mengusahakan cadangan yang berkembang untuk proses tiga fasa di mana Hamas akan membebaskan semua tebusan sebagai pertukaran untuk pembebasan tahanan Palestin, pengunduran Israel dari Gaza dan gencatan senjata yang berkekalan.

Presiden Joe Biden menyokong cadangan itu dalam ucapan 31 Mei dan Majlis Keselamatan PBB meluluskannya tidak lama selepas itu. Tetapi sejak itu, Hamas telah mencadangkan "pindaan" dan Israel telah meminta "penjelasan," dengan setiap pihak menuduh satu sama lain membuat tuntutan baru yang tidak dapat diterima.

Menurut Agensi AP, Hamas mahukan jaminan bahawa Israel tidak akan meneruskan perang selepas kumpulan pertama tebusan seramai kira-kira 30 dibebaskan.

Israel mahu memastikan rundingan tidak berlarutan selama-lamanya dalam fasa kedua, di mana tebusan yang masih hidup, termasuk askar lelaki, akan dibebaskan.

Netanyahu juga telah menuntut dalam beberapa minggu kebelakangan ini supaya Israel mengekalkan kehadiran tentera di sepanjang sempadan Gaza-Mesir untuk mencegah penyeludupan senjata dan di sepanjang garisan membelah wilayah itu supaya ia boleh menggeledah rakyat Palestin yang pulang ke rumah mereka.

Israel menafikan tuntutan itu baharu, tetapi tiada rujukan sama ada dalam ucapan Biden atau resolusi PBB, yang bercakap mengenai penarikan diri sepenuhnya. Isu lain yang berlarutan termasuk tahanan Palestin yang akan dibebaskan dan sama ada mereka akan dihantar ke buangan.

Ulasan