Rusuhan UK: Mengapa Kumpulan Sayap Kanan Menyerang Pendatang Dan Orang Islam?


 Ketika rusuhan terus berleluasa di United Kingdom, hotel yang menempatkan pencari suaka telah dibakar oleh penghasut sayap kanan.


Hotel Holiday Inn Express di Tamworth, di utara England, dibakar. Perusuh juga berkumpul berhampiran hotel Holiday Inn Express yang pernah menempatkan pencari suaka di Rotherham. Kedua-dua kejadian berlaku pada hari Ahad.


Protes yang diketuai oleh kumpulan sayap kanan telah meningkat kepada pertempuran dengan polis di beberapa bandar, ketika gelombang pergolakan, didorong oleh xenofobia dan maklumat salah mengenai pembunuhan tragis insiden tikaman keatas tiga gadis muda, melanda seluruh negara. Kira-kira 400 orang telah ditangkap.


"Saya jamin anda akan menyesal mengambil bahagian dalam gangguan ini, sama ada secara langsung atau mereka yang mencetuskan gangguan ini dalam talian," kata Perdana Menteri Keir Starmer dalam ucapan di televisyen pada Ahad. Dia telah menjadikan rusuhan itu sebagai "samseng haram yang dianjurkan" oleh minoriti warga Britain.


Dalam cengkaman keganasan hari keenam, Downing Street mengadakan mesyuarat tergempar bilik taklimat Pejabat Kabinet (Cobra).


Inilah yang perlu anda ketahui:



Apa yang membawa kepada detik ini?


Minggu lalu, semasa bengkel tarian dan yoga bertemakan Taylor Swift di sebuah pusat komuniti di Southport, England, tiga gadis muda ditikam hingga mati oleh suspek berusia 17 tahun, Axel Rudakubana. Dia dilahirkan di Cardiff, ibu negara Wales, dilaporkan kepada ibu bapa Kristian Rwanda.


Maklumat palsu di media sosial mendakwa suspek adalah seorang pendatang Islam.


Mereka yang merusuh adalah lantang menyuarakan kebencian mereka terhadap pendatang. Tetapi terdapat juga perasaan xenofobia yang mendasari terhadap komuniti minoriti di UK, terutamanya orang Islam, kata penganalisis.


Rosa Freedman, seorang profesor di Universiti Reading, memberitahu Al Jazeera bahawa rusuhan itu adalah hasil daripada keterlibatan bekas kerajaan Konservatif dengan kumpulan "perkauman" sayap kanan.


“Daripada menyembunyikan muka mereka, mereka kini telah keluar … kita tidak boleh menyalahkan Parti Buruh yang [hanya] berada dalam kerajaan [sejak] empat minggu lalu,” katanya.


Sementara itu, pengacau seperti Tommy Robinson mencetuskan ketegangan.


Lahir sebagai Stephen Christopher Yaxley-Lennon, aktivis sayap kanan dan pengasas bersama Liga Pertahanan Inggeris (EDL), sibuk menyiarkan kata-kata video yang menghasut kepada 800,000 pengikutnya di X, mengecam orang Islam, pendatang, pertubuhan politik dan polis.


Dia menghantar siaran dari jauh, khabarnya di Cyprus. Seorang hakim Mahkamah Tinggi mengeluarkan waran tangkap untuk Robinson selepas dia gagal hadir di Mahkamah Keadilan Diraja pada hari Isnin untuk perbicaraan dalam kes mahkamah menghina libel yang dia kalah terhadap pelarian Syria Jamal Hijazi.


Pengaruh Andrew Tate, yang telah mencadangkan suspek Southport tiba di UK menaiki bot, dan Ahli Parlimen Nigel Farage, lebih lanjut mengenainya kemudian, juga dituduh mencetuskan perpecahan.



Di manakah rusuhan?


Di beberapa bandar dan pekan di seluruh negara.


Selain Southport, Rotherham dan Tamworth, pertempuran juga telah dilaporkan di Manchester, Liverpool, Belfast di Ireland Utara dan bandar-bandar lain.

Khabar angin berputar di media sosial menggambarkan peristiwa ini dirancang sayap kanan namun tidak dapat mengesahkan dakwaan ini secara bebas.


Apa kata kerajaan?


Perdana Menteri Starmer berkata beliau "benar-benar" mengutuk "samseng paling kanan".


Setiausaha Dalam Negeri Yvette Cooper menyatakan dalam temu bual baru-baru ini dengan Sky News: "Akan ada orang yang menyangka mereka akan pergi bercuti musim panas minggu ini, dan sebaliknya mereka akan menghadapi ketukan di pintu daripada pihak polis."


Nigel Farage, pemimpin anti-imigresen gerakan populis Reform UK yang kini menjadi ahli parlimen yang sedang duduk, telah mencetuskan ketegangan. Pada bulan Mei, beliau mencadangkan umat Islam tidak berkongsi nilai British.


"Apa yang anda lihat di jalan-jalan di Hartlepool, London atau Southport tidak ada apa-apanya berbanding apa yang boleh berlaku dalam tempoh beberapa minggu akan datang," kata Farage baru-baru ini.



Dia juga membenarkan rusuhan itu.


"Sebelah kanan adalah reaksi terhadap ketakutan, ketidakselesaan, kegelisahan yang ada di luar sana dikongsi oleh berpuluh-puluh juta orang," katanya.

Neil Basu, bekas ketua kepolisan anti-keganasan UK, telah menuduh Farage tidak pergi cukup jauh untuk mengutuk keganasan itu.


“Adakah Nigel Farage mengutuk keganasan itu? Adakah dia telah mengutuk EDL? Menimbulkan perselisihan dalam masyarakat adalah tujuan mereka ini wujud,” kata Basu.

Menteri kepolisan Dame Diana Johnson menjanjikan akibat dan tindakan terhadap mereka yang bertanggungjawab atas kekacauan dan keganasan di jalanan.


"Apabila saya melihat orang ramai merompak beberapa kedai di pusat bandar, itu tiada kaitan dengan protes tulen atau orang yang mempunyai pendapat berbeza tentang imigresen," kata Johnson.



Apa yang berlaku akan datang?


Polis dan pegawai memberitahu orang ramai bahawa pelaku keganasan dan penderaan akan dihukum. Sementara itu, etnik minoriti dan komuniti migran menjadi semakin takut.


Dalam sidang akhbar baru-baru ini, Penolong Ketua Konstabel Polis Yorkshire Selatan Lindsey Butterfield menyatakan, "Jika anda berada di sana, kami akan mencari anda dan anda akan bertanggungjawab atas keganasan semalam."


Ahli Parlimen Buruh Veteran Diane Abbott berkata pada X, “Rusuhan anti-pendatang di seluruh negara pada skala yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Mengancam nyawa, harta benda dan pasukan polis kita. Kita perlu memanggil semula Parlimen.”


Dame Sara Khan, penasihat bebas untuk semakan ke atas perpaduan sosial dan daya tahan terhadap ekstremisme, memberitahu Guardian bahawa "ancaman pelampau dan perpaduan semakin teruk".  - AJE


"Negara kita sangat tidak bersedia," katanya. "Kami mempunyai jurang dalam undang-undang kami yang membenarkan pelampau ini beroperasi tanpa sebarang hukuman."

Ulasan