Serangan Israel Ke Atas Sebuah Sekolah Di Gaza Amat Dahsyat, Tetapi Rejim Zionis Menafikan

 


Dalam keheningan awal pagi Sabtu di Kota Gaza, warga Palestin yang terdesak mencari perlindungan di kompleks sekolah dikejutkan dari tidur, dengan letupan dahsyat.


Serangan udara Israel melanda sekolah Al-Taba'een di kejiranan Daraj di timur bandar itu , di mana pihak berkuasa tempatan berkata beribu-ribu pelarian dalam perang Gaza selama 10 bulan sedang berlindung.


Foto dan video dari laman-laman media yang tersebar memaparkan imej kemusnahan yang dahsyat disiar di seluruh dunia.


Tetapi terdapat pertikaian mengenai keterukan serangan, dalam apa yang disifatkan oleh pegawai Palestin sebagai salah satu serangan paling mematikan dalam perang setakat ini.



Apa yang kita tahu berlaku?


Hakikat serangan udara berlaku sama sekali tidak dipertikaikan, Israel telah mengesahkan ia menyasarkan kompleks sekolah, dengan sebuah masjid berdekatan.


Tiga peluru berpandu merobek bangunan itu ketika orang ramai tidur, mencuci dan menunaikan solat subuh sebelum matahari terbit pada pagi Sabtu.


Jumlah sebenar orang yang terbunuh tidak diketahui - pihak berkuasa pertahanan awam tempatan berkata lebih 90 orang telah terbunuh dan berpuluh-puluh lagi cedera akibat mogok itu.


ABC tidak boleh mengesahkan angka ini secara bebas.


Saksi serangan dan kesannya telah menerangkan, secara terperinci, jumlah korban manusia dalam mogok itu - mayat yang hancur hancur dalam letupan, banyak yang tidak dapat dikenal pasti dan tidak lengkap.


Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata ia adalah serangan ke-21 ke atas sebuah sekolah sejak Julai, dan 477 daripada 564 sekolah di Gaza telah rosak atau musnah antara 7 Oktober dan awal Julai tahun ini.




Bagaimanakah Israel cuba mewajarkan serangan itu?


Israel berkata ia mempunyai risikan bahawa militan Islam bersembunyi di kalangan orang awam di sekolah itu, dan ia digunakan sebagai pusat arahan untuk Hamas dan kumpulan lain yang memerangi tentera Israel.


Beberapa jam selepas serangan itu, perkhidmatan keselamatan Israel dan pasukan pertahanan berkata sekurang-kurangnya 19 pejuang Hamas dan Jihad Islam telah dikenal pasti terbunuh dalam letupan itu.


Ia berkata bahagian masjid yang dipukul itu dikhaskan untuk lelaki.


IDF juga mengatakan Hamas menggunakan kemudahan itu untuk menghasilkan dan menyimpan senjata, dan menegaskan ia adalah serangan yang disasarkan menggunakan "amunisi tepat" - dengan alasan penggunaan peluru berpandu yang lebih kecil, pengumpulan risikan dan pengawasan udara ke atas sekolah itu bermakna kerosakan adalah terhad.


Dalam erti kata lain, Israel berhujah skala kemusnahan yang dilihat dan jumlah kematian yang dilaporkan tidak mungkin disebabkan oleh serangan udaranya.


Dalam percubaan untuk membuktikan bahawa tiada kerosakan teruk, ia mengeluarkan video masjid berikutan serangan maut itu.


Jurucakap IDF, Nadav Shoshani berkata, terdapat semakan awal mengenai jumlah mangsa.


"Nombor yang diterbitkan oleh Pejabat Penerangan Kerajaan yang dikendalikan Hamas di Gaza, tidak sejajar dengan maklumat yang dipegang oleh IDF, peluru tepat yang digunakan, dan ketepatan serangan itu," katanya.


"IDF terus meneliti dan menyeru media untuk bertindak dengan berhati-hati mengenai maklumat yang dikeluarkan oleh sumber Hamas, kerana mereka telah terbukti sangat tidak boleh dipercayai."




Apakah respon Palestin?


Pihak berkuasa Palestin menuduh Israel sengaja menyasarkan tempat selamat, dan berpendapat jumlah kematian menggambarkan betapa padatnya kompleks sekolah itu.


Dan penduduk tempatan menunjukkan kemusnahan di atas tanah di dalam bangunan - logam berpintal, dinding konkrit diterbangkan, lantai berlumuran darah dan barangan peribadi berselerak di seluruh tapak.


Pihak berkuasa pertahanan awam berkata beberapa orang telah dibakar manakala yang lain mempunyai bahagian badan yang diterbangkan.


"Serangan Israel menyasarkan orang yang berpindah ketika menunaikan solat Subuh, membawa kepada peningkatan pesat dalam jumlah korban," kata pejabat media kerajaan Gaza dalam satu kenyataan.


Hamas menafikan militan berlindung di sekolah itu, dan menyifatkan serangan itu sebagai peningkatan besar dalam perang dengan Israel.


Kementerian Luar Palestin di Tebing Barat berkata masyarakat global tidak memberikan tekanan yang cukup kepada Israel, menggalakkannya untuk terus melancarkan serangan ke atas kemudahan seperti sekolah.


Responden pertama berkata ramai daripada mangsa adalah wanita dan kanak-kanak, walaupun dakwaan Israel, perisikannya mengatakan hanya sedikit, jika ada, berada di sekolah pada masa itu.



Bagaimanakah reaksi dunia?


Kecaman terhadap serangan itu adalah pantas, walaupun ia tidak mungkin setakat yang diharapkan oleh rakyat Palestin - kebanyakannya mengambil bentuk tuntutan untuk menahan diri, berbanding sebarang perubahan ketara dalam dasar terhadap Israel dan perang.


Naib Presiden AS Kamala Harris ditanya mengenai mogok itu semasa berkempen di Arizona.


"Sekali lagi terdapat terlalu ramai orang awam yang telah terbunuh," katanya.


“Maksud saya, Israel mempunyai hak untuk mengejar pengganas iaitu Hamas.


"Tetapi seperti yang saya katakan banyak, berkali-kali, mereka juga mempunyai, saya percaya, tanggungjawab penting untuk mengelakkan kemalangan orang awam."


Menteri Luar Australia, Penny Wong menyuarakan kebimbangan itu dalam catatan di X, yang dahulunya dikenali sebagai Twitter.


"Rakyat Palestin yang tidak bersalah tidak boleh terus membayar harga untuk mengalahkan Hamas," katanya.


"Australia mengutuk kematian orang awam akibat serangan Israel ke atas Sekolah Al-Taba'een.


"Israel mesti mematuhi undang-undang kemanusiaan antarabangsa."


Pejabat hak asasi manusia PBB berkata Israel perlu berhati-hati di sekitar sekolah.


"Walaupun lokasi bersama oleh kumpulan bersenjata objektif ketenteraan dengan orang awam atau penggunaan kehadiran orang awam dengan objektif untuk melindungi objektif ketenteraan daripada serangan merupakan pelanggaran undang-undang kemanusiaan antarabangsa, ia tidak menafikan kewajipan Israel untuk mematuhi dengan tegas," ia berkata.


Negara-negara Arab serta Turki, Perancis, Britain dan Kesatuan Eropah turut mengecam Israel atas serangan itu.


Mesir, yang merupakan salah satu negara yang cuba menjadi perantara perjanjian antara Israel dan Hamas untuk gencatan senjata dan perjanjian tebusan, mempersoalkan kemahuan politik Israel untuk menamatkan perang di Gaza akibat serangan itu.




Apa seterusnya?


Israel meneruskan kempennya di Gaza, menyerang apa yang dikatakan sebagai sasaran tentera Hamas.


Pada hari Ahad, ia memperluaskan perintah pemindahannya di Khan Younis di selatan jalur itu, memberitahu penduduk Palestin yang telah dipindahkan untuk berpindah ke kawasan kemanusiaan yang semakin mengecil.


Pengumuman itu disiarkan pada X dan dalam mesej teks dan audio ke telefon penduduk: "Untuk keselamatan anda sendiri, anda mesti berpindah segera ke zon kemanusiaan yang baru diwujudkan. Kawasan yang anda berada dianggap sebagai zon tempur berbahaya."


Sebahagian besar daripada 2.3 juta penduduk Gaza telah dipindahkan dari rumah mereka, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dengan sebahagian besar enklaf itu menjadi runtuhan.


Kawasan kemanusiaan yang ditetapkan, termasuk Al-Mawasi, telah dibom beberapa kali.


Pegawai Palestin dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata tiada kawasan selamat yang tinggal.


Ini semua sementara Israel bertukar-tukar serangan rentas sempadan dengan kumpulan militan Lubnan Hizbullah dan bersedia untuk membalas dendam - daripada Iran dan proksinya kepada pembunuhan komander tertinggi - yang mempunyai wilayah di hadapan - ABC

Ulasan