Tentera Israel Gunakan Gergasi Teknologi Untuk Menyimpan Data Bagi Peperangannya Ke Atas Gaza

 


Tentera Israel telah menggunakan perkhidmatan awan Amazon dan alat kecerdasan buatan (AI) daripada Microsoft dan Google untuk tujuan ketenteraan di tengah-tengah peningkatan jumlah data mengenai Palestin dan Gaza, menurut laporan oleh Majalah +972 dan laman berita berbahasa Ibrani Local Call .

Rakaman audio yang mereka perolehi mendedahkan bahawa Kol. Racheli Dembinsky, komander Unit Pusat Pengkomputeran dan Sistem Maklumat tentera Israel, mendedahkan penggunaan teknologi ini semasa pembentangan kepada sekitar 100 kakitangan tentera dan industri pada 10 Julai.

Pusat Komputer dan Sistem Maklumat menyelia semua pemprosesan data untuk tentera Israel.

Pembentangan Dembinsky, pengesahan awam pertama, menunjukkan penggunaan storan awan dan perkhidmatan AI oleh tentera daripada gergasi teknologi awam dalam serangan berterusan di Semenanjung Gaza sejak 7 Okt.

Logo Perkhidmatan Web Amazon (AWS), Google Cloud dan Microsoft Azure muncul dua kali dalam slaid kuliah Dembinsky, yang menyerlahkan "awan operasi" tentera yang biasanya disimpan pada pelayan tentera dalaman.

Dembinsky menyifatkan awan dalaman ini sebagai "platform senjata" yang merangkumi aplikasi untuk menandakan sasaran pengeboman, portal untuk melihat rakaman dron secara langsung di atas langit Gaza, dan sistem tembakan, arahan dan kawalan.

Beliau menyatakan bahawa berikutan pencerobohan darat tentera Israel ke atas Gaza pada akhir Oktober 2023, “sistem ketenteraan dalaman dengan cepat menjadi terlebih beban disebabkan oleh bilangan besar askar dan anggota tentera yang ditambahkan ke platform sebagai pengguna, menyebabkan masalah teknikal yang mengancam untuk perlahan. menurunkan fungsi ketenteraan Israel,” menurut Majalah +972.

Perkhidmatan awan meningkatkan kecekapan operasi Israel di Gaza

Dembinsky menekankan bahawa perkhidmatan awan daripada firma teknologi utama menawarkan storan tanpa had tanpa kewajipan untuk menyimpan pelayan secara fizikal di pusat komputer tentera.

Beliau menyerlahkan keupayaan AI lanjutan yang disediakan oleh perkhidmatan ini sebagai kelebihan paling ketara.

Bekerja dengan syarikat-syarikat ini telah memberikan tentera Israel "keberkesanan operasi yang sangat penting" di kawasan Palestin yang terkepung, katanya.

Walaupun Dembinsky tidak menyatakan perkhidmatan mana yang dibeli atau cara mereka membantu tentera, tentera Israel memberitahu +972 Magazine dan Local Call bahawa maklumat terperingkat dan sistem serangan yang disimpan dalam awan dalaman tidak dipindahkan ke awan awam yang disediakan oleh firma teknologi.

Walau bagaimanapun, penyelidikan terperinci oleh Majalah +972 dan Panggilan Tempatan mendedahkan bahawa tentera Israel menyimpan beberapa perisikan yang dikumpulkan melalui pengawasan besar-besaran penduduk Gaza pada pelayan yang diuruskan oleh AWS Amazon.

Penyelidikan itu juga mendedahkan bahawa penyedia awan tertentu telah membekalkan banyak keupayaan dan perkhidmatan AI kepada tentera Israel sejak permulaan perang Israel ke atas Gaza.

Keupayaan penyimpanan yang tidak terhingga di Gaza

Siasatan itu melibatkan sumber di Kementerian Pertahanan Israel, industri senjata Israel, tiga syarikat penyimpanan awan, dan tujuh pegawai perisikan Israel.

Sumber menunjukkan bahawa tentera Israel menggunakan sumber sektor swasta untuk meningkatkan kapasiti teknologi dalam serangan Gaza.

Tiga sumber perisikan menggambarkan kerjasama tentera dengan Amazon sebagai "terutamanya rapat." AWS menyediakan ladang pelayan untuk Direktorat Perisikan Tentera Israel untuk menyimpan perisikan berskala besar yang membantu tentera dalam perang.

Menurut pelbagai sumber, untuk tentera, sistem storan awan awam AWS menawarkan "storan tanpa henti" untuk risikan pada hampir "semua orang" di Gaza.

Sumber menegaskan bahawa risikan besar yang dikumpulkan daripada pengawasan rakyat Palestin di Gaza tidak boleh disimpan semata-mata pada pelayan tentera, memaksa tentera untuk beralih kepada perkhidmatan awan yang ditawarkan oleh syarikat teknologi.

Selain itu, sejumlah besar maklumat yang disimpan melalui perkhidmatan awan Amazon juga membantu mengesahkan serangan pembunuhan udara di Semenanjung Gaza.

Peningkatan dalam pembelian perkhidmatan awan

Pada 2021, Google dan Amazon menandatangani kontrak $1.2 bilion yang dipanggil Project Nimbus dengan kerajaan Israel untuk menggalakkan kementerian memindahkan sistem maklumat mereka ke pelayan awan awam syarikat dan mendapatkan perkhidmatan lanjutan.

Beratus-ratus pekerja di kedua-dua syarikat kemudiannya menerbitkan surat terbuka yang menyeru untuk memutuskan hubungan dengan tentera Israel. Google menolak 50 pekerja yang mengambil bahagian dalam protes yang dianjurkan sebagai sebahagian daripada panggilan ini selepas 7 Okt.

Pelbagai sumber keselamatan memaklumkan Majalah +972 dan Panggilan Tempatan bahawa sejak Oktober, tentera Israel telah meningkatkan perolehan perkhidmatannya dengan ketara daripada Google Cloud, AWS Amazon dan Microsoft Azure, dengan kebanyakan pembelian daripada kedua-dua syarikat sebelum ini dilakukan melalui kontrak Nimbus.

Sumber berkata, sistem Amazon mengandungi "simpanan maklumat yang tidak terhingga" untuk digunakan oleh tentera.

Persaingan agresif Amazon dengan Microsoft

Sumber dalam tentera dan industri senjata berkata bahawa Microsoft Azure adalah penyedia awan utama Israel, menjual perkhidmatan kepada Kementerian Pertahanan dan unit tentera yang berurusan dengan maklumat sulit.

Menurut satu sumber, Azure sepatutnya menyediakan tentera dengan awan di mana maklumat pengawasan akan disimpan, tetapi Amazon menawarkan harga yang lebih baik.

Sumber dalam syarikat awan berkata bahawa sejak Amazon memperoleh tender Nimbus, ia telah bersaing secara agresif dengan Azure, bertujuan untuk menjadi penyedia perkhidmatan tertinggi tentera.

Baru-baru ini, Amazon telah bekerjasama rapat dengan agensi keselamatan AS, UK dan Australia.

Bulan ini, kerajaan Australia mengumumkan pelaburan $1.3 bilion untuk mencipta awan untuk bahan risikan “rahsia besar” di pelayan Amazon.

Walaupun Google dan Microsoft enggan menjawab permintaan untuk mengulas sebagai sebahagian daripada penyiasatan, Amazon Web Services berkata "AWS memberi tumpuan untuk menjadikan manfaat teknologi awan terkemuka dunia kami tersedia kepada semua pelanggan kami, di mana sahaja mereka berada." AA

Ulasan