750,000 Rakyat Israel Turun Ke Jalan Raya Dalam Salah Satu Protes Terbesar


 Dianggarkan 750,000 rakyat Israel telah turun ke jalan dalam salah satu protes terbesar Israel ketika kemarahan memuncak atas kegagalan kerajaan membawa pulang mereka yang ditawan 

Lebih 1,200 protes telah berlaku di Israel sejak 7 Oktober, kebanyakannya menggesa perjanjian gencatan senjata.

Protes antikerajaan berskala besar berterusan di seluruh Israel apabila tekanan semakin meningkat untuk Perdana Menteri Benjamin Netanyahu untuk mendapatkan perjanjian gencatan senjata di Gaza.

Isnin, kesatuan sekerja terbesar Israel menggesa mogok umum selepas tentera menemui mayat enam tawanan Israel di selatan Gaza.

Daripada demonstrasi yang dianalisis, kurang daripada 20 dikelaskan sebagai bukan politik oleh ACLED.

Sejak 7 Oktober, hampir 86 peratus demonstrasi disebabkan oleh perang Israel ke atas Gaza, dengan penunjuk perasaan menggesa perjanjian gencatan senjata dengan Hamas untuk membebaskan tawanan yang ditahan di Gaza.

Sekurang-kurangnya 494 protes telah diarahkan terhadap kerajaan Netanyahu, menuntut pilihan raya awal, sebahagian besarnya disebabkan oleh pengendalian perang.

Empat puluh lapan protes menentang memasukkan lelaki Yahudi ultra-Ortodoks dalam perkhidmatan ketenteraan negara wajib.

Tiga belas protes tertumpu pada memulihkan keselamatan di kawasan yang diserang oleh Hizbullah di tengah-tengah peningkatan yang berterusan merentasi sempadan Israel-Lubnan .

Lebih 90 tawanan masih ditahan di Gaza, diambil pada 7 Oktober oleh Hamas berikutan serangan ke atas Israel yang diketuai oleh kumpulan itu, di mana kira-kira 240 orang telah ditangkap dan 1,139 terbunuh.

Pada November tahun lalu, perunding memperoleh gencatan senjata sementara selama tujuh hari, memberi harapan kepada banyak keluarga yang kini berdemonstrasi.

Gencatan senjata itu menyaksikan pembebasan 105 tawanan, sebagai balasan kepada 210 tahanan Palestin, terutamanya wanita dan kanak-kanak, ditahan oleh tentera Israel.

Bagaimanapun, tawanan lain telah meninggal dunia di Gaza dan orang ramai menyalahkan Netanyahu, mengatakan dia tidak mahu gencatan senjata .

Pada bulan Julai, tinjauan mendapati bahawa 72 peratus rakyat Israel merasakan Netanyahu harus meletak jawatan kerana kegagalannya menghalang serangan pada 7 Oktober.

Ulasan