Kelantan, Terengganu Juara Kesuburan


KUALA TERENGGANU -  Negeri Kelantan dan Terengganu yang diterajui PAS muncul sebagai pendahulu demografi kaum Malaysia, dengan kadar kesuburan melonjak melebihi purata nasional.

Menurut data terkini daripada Jabatan Perangkaan (DOSM), kedua-dua itu mempunyai jumlah kadar kesuburan (TFR) melebihi tahap penggantian penting iaitu 2.1 kanak-kanak bagi setiap wanita.

Hanya tiga negeri Terengganu, Kelantan, dan Pahang, mengekalkan ledakan bayi itu hidup, menentang trend penurunan kadar kesuburan nasional.

Terengganu mendahului saingan dengan TFR mantap 2.9, diikuti rapat Kelantan pada 2.7, dan Pahang mencapai sasaran 2.1.

Sementara itu, hab bandar Pulau Pinang dan Kuala Lumpur memaparkan fakta yang berbeza, dengan kadar kesuburan mereka mencecah tahap rendah 1.2. Sabah tidak jauh lebih baik, duduk pada tahap 1.4 sederhana.

"Kadar Kesuburan Jumlah (TFR) pada peringkat dunia merekodkan 2.3 anak, manakala TFR Malaysia pula 1.6 anak pada 2022," menurut kenyataan DOSM.

Penurunan kadar kesuburan keseluruhan Malaysia, yang merosot di bawah paras penggantian pada 2013, merupakan trend yang memberi kesan kepada semua kumpulan etnik.

Walau bagaimanapun, masyarakat Melayu masih berpegang teguh, mengekalkan TFR pada tahap penggantian, manakala yang lain, seperti masyarakat Cina, telah melihat kadar mereka turun serendah 0.8.

Chai Sen Tyng , pegawai penyelidik kanan di Institut Penyelidikan Penuaan Malaysia, memberi sedikit pencerahan tentang peralihan demografi ini.

Chai berkata, perkahwinan yang tertangguh dan nilai sosial yang semakin berkembang sebagai punca di sebalik keruntuhan bayi.

Purata usia perkahwinan telah meningkat, dengan lelaki kini mengikat tali pertunangan pada 31 dan wanita pada 29, berbanding 26 dan 22, masing-masing pada 1970.

Sementara itu, Kadar kesuburan keseluruhan (TFR) di Malaysia menunjukkan penurunan yang semakin ketara daripada 2.1 orang anak pada 2010 kepada 1.6 orang anak pada 2022.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri, berkata situasi itu berdasarkan laporan Perangkaan Penting 2023 oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).

Katanya, penurunan itu menunjukkan TFR di Malaysia kini berada di bawah paras penggantian iaitu 2.1 orang anak.

Ulasan