Palestin Ulangi Penolakan Kehadiran Tentera Israel Di sepanjang Sempadan Mesir-Gaza

 


Presiden Palestin pada Selasa mengulangi penolakan terhadap sebarang kehadiran tentera Israel di sepanjang Koridor Philadelphi atau di persimpangan Rafah di sempadan Gaza-Mesir.

Dalam satu kenyataan, jawatan presiden mengkritik komen Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu mengenai penyeludupan senjata dari Mesir ke Gaza, menuduhnya menggunakan tuntutan itu untuk mengalih perhatian orang ramai, mengelakkan perjanjian gencatan senjata, dan meneruskan tindakan ketenteraan terhadap rakyat Palestin, berita rasmi WAFA. agensi melaporkan.

Presiden Palestin juga menyatakan penghargaan atas pendirian Mesir menentang pemindahan penduduk Palestin dan mengulangi bantahan terhadap sebarang kehadiran Israel di sepanjang Koridor Philadelphi.

Netanyahu berkata pada hari Isnin bahawa Israel tidak akan berundur dari Koridor Philadelphi. "Kita perlu mengawalnya," katanya sambil menekankan bahawa kehadiran Israel di sana adalah penting untuk menghalang penyeludupan senjata masa depan dari Mesir ke Gaza.

Kementerian luar Mesir menolak dakwaan Israel pada hari Selasa, menuduh pihak Israel menggunakan tuntutan itu untuk mewajarkan dasar "agresif dan provokatif" mereka.

Koridor Philadelphi kekal sebagai titik penting dalam rundingan gencatan senjata yang dimediasi oleh Mesir, Qatar, dan Amerika Syarikat

Apakah koridor Philadelphi?

Koridor Philadelphi ialah reben tanah kira-kira sembilan batu (14km)s panjang dan 100 meter lebar di sepanjang sempadan Gaza dengan Mesir, termasuk lintasan Rafah. Ia telah ditetapkan sebagai zon sempadan demiliterisasi selepas pengunduran penempatan dan tentera Israel dari Gaza pada tahun 2005 dan berjalan dari Mediterranean ke persimpangan Kerem Shalom dengan Israel.

Sebelum 2005, perjanjian damai Camp David Israel 1979 dengan Mesir telah membenarkannya mempunyai bilangan tentera yang terhad di koridor tetapi tiada perisai berat. Selepas pengunduran Israel, adalah menjadi tanggungjawab Mesir dan Pihak Berkuasa Palestin, dengan 750 polis Mesir dikerahkan untuk mencegah penyeludupan, sehingga Hamas menguasai Gaza pada tahun 2007. Ia telah dirampas oleh Israel pada Mei tahun ini ketika serangan darat Gaza masuk ke dalam. Rafah.

Walaupun banyak usaha anti-terowong di kedua-dua belah sempadan Mesir-Gaza, termasuk banjir di sebelah Mesir dan serangan udara Israel, penyeludupan rentas sempadan melalui laluan bawah tanah telah berterusan, dan telah dieksploitasi oleh Hamas untuk membawa masuk senjata, walaupun terdapat bukti. bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini beberapa penyeludupan senjata telah dijalankan melalui Mediterranean.

Mesir terus menolak kehadiran tentera Israel secara langsung di sempadan dan telah memberitahu bahawa sebarang kehadiran sedemikian akan mengancam perjanjian damai.

Mengapa ia menjadi isu sekarang?

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, berkata beliau berhasrat agar tentera Israel kekal mengawal koridor itu, termasuk lintasan Rafah, selepas penawanannya pada Mei, sehingga mencemaskan Mesir.

Itu mempunyai kesan diplomatik, dan lebih serius mempunyai implikasi untuk rundingan yang terhenti lama untuk gencatan senjata dengan Hamas dan pembebasan tebusan Israel yang dipegang oleh kumpulan itu. IDF berkata ia telah menempatkan banyak terowong di kawasan koridor semasa operasi.

Ulasan