Parti Islam Jordan Mendahului Pilihan Raya Parlimen

 


Parti Islam Jordan telah mendahului pilihan raya parlimen negara itu tetapi gagal memperoleh majoriti, menurut keputusan pilihan raya rasmi.

Barisan Aksi Islam (Islamic Action Front -IAF), cabang politik Ikhwanul Muslimin di Jordan, memenangi 31 daripada 138 kerusi di Parlimen Jordan, sekali gus menggandakan perwakilannya di Dewan Rakyat, suruhanjaya pilihan raya negara itu mengumumkan pada hari Rabu.

Di bawah perlembagaan Jordan, kebanyakan kuasa terletak pada raja, yang melantik kerajaan dan boleh membubarkan Parlimen. Perhimpunan boleh memaksa kabinet meletakkan jawatan melalui undi tidak percaya.




“Rakyat Jordan telah memberikan kepercayaan kepada kami dengan mengundi kami. Fasa baharu ini akan meningkatkan beban tanggungjawab parti terhadap negara dan rakyat kita,” kata Wael al Saqqa dari IAF kepada Reuters.

Keputusan itu bersejarah bagi Islamis dan perwakilan terbesar mereka sejak mereka memperoleh 22 daripada 80 kerusi di Parlimen pada 1989.

IAF mempunyai 10 kerusi di Parlimen sebelumnya yang dipilih pada 2020 dan 16 kerusi dalam badan perundangan 2016.

Sementara itu agensi Xinhua melaporkan, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Bebas Jordan Musa Maaytah mengumumkan pada Rabu keputusan awal daripada pilihan raya parlimen ke-20 negara itu.

Peratusan keluar mengundi ialah 32.13 peratus, dengan 1,632,696 daripada 5.1 juta pengundi yang layak menyertai pilihan raya Selasa, lapor Maaytah.

Sebanyak 27 wanita memperoleh kerusi di parlimen, termasuk 18 melalui sistem kuota, sekali gus menggandakan perwakilan wanita secara berkesan daripada badan perundangan sebelum ini, katanya sambil menambah enam calon muda telah dipilih, dan 104 calon gabungan parti memenangi kerusi, termasuk 31 daripada Barisan Aksi Islam, cabang politik Ikhwanul Muslimin.

Maaytah menekankan bahawa keputusan menunjukkan dedikasi Jordan terhadap pilihan raya yang adil dan penyertaan yang luas, mencerminkan kepentingan masyarakat yang pelbagai dan menyokong pluralisme politik.

Pilihan raya Selasa adalah yang pertama di bawah undang-undang pilihan raya baharu Jordan, yang diperkenalkan pada 2022, yang meningkatkan bilangan penggubal undang-undang daripada 130 kepada 138 dan bertujuan untuk meningkatkan perwakilan wanita dan calon yang lebih muda. Keputusan akhir akan disiarkan dalam warta negeri dalam beberapa hari akan datang.

Ulasan