Kenyataan daripada DAP terhadap urusan agama Islam adalah satu langkah yang silap mengikut sempadan masyarakat majmuk, kerana ia sangat dijaga oleh penganut Islam walaupun mereka yang paling jahil.
Sifat tersebut masih terpelihara dalam diri masyarakat
Melayu Islam sejak beberapa abad lamanya di Nusantara, termasuk pada zaman
penjajah. Sehinggakan, tidak mudah untuk seseorang mengeluarkan kenyataan yang
menimbulkan salah faham. Walaupun Islam dengan tegasnya dinyatakan sebagai
agama bagi persekutuan, namun hak kebebasan beragama tetap terpelihara kepada semua
pihak.
Baru-baru ini, tercetusnya kenyataan yang menimbulkan salah
faham sekali gus menandakan berlakunya ketidakfahaman terhadap adab Islam.
Sehingga menimbulkan kekeliruan sejak berlakunya kerjasama antara Pakatan
Harapan (PH) dengan DAP, yang kemudiannya disertai oleh beberapa kepala UMNO
dalam kerjasama tersebut.
Keadaan yang berlaku seperti sudah tidak mengenali sempadan
perbezaan agama yang wajib dijaga, sehingga DAP boleh melanggar sempadannya.
Lebih malang lagi, ada daripada kalangan Melayu Islam yang jahil agamanya
sendiri bertindak mempertahankan kenyataan yang salah daripada DAP.
Allah menegaskan betapa sempadan halal dan haram wajib
dijaga oleh penganut Islam dengan firman-Nya:
وَلَا تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلۡسِنَتُكُمُ ٱلۡكَذِبَ هَٰذَا
حَلَٰلٞ وَهَٰذَا حَرَامٞ لِّتَفۡتَرُواْ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ
يَفۡتَرُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَ لَا يُفۡلِحُونَ ١١٦
“Dan janganlah kamu mengatakan
terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta, ‘Ini halal dan ini
haram’, untuk mengada-adakan kebohongan terhadap Allah. Sesungguhnya, orang
yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah tidak akan beruntung.” [Surah
al-Nahl: 116]
Ayat ini ditafsirkan oleh hadis Rasulullah SAW:
إِنَّ الْحَلَالَ بَيِّنٌ، والْحَرَامَ بَيِّنٌ، وبَيْنَهُمَا مُشْتَبِهَاتٌ
لَا يَعْلَمُهُنَّ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدِ اسْتَبْرَأَ
لِدِينِهِ، وعِرْضِهِ، ومَنْ وقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وقَعَ فِي الْحَرَامِ، كَالرَّاعِي
يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى، يُوشِكُ أَنْ يَقَعَ فِيهِ، أَلَا وإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ
حِمًى، أَلَا وإِنَّ حِمَى اللَّهِ مَحَارِمُهُ، أَلَا وإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً
إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ،
أَلَا وهِيَ الْقَلْبُ.
“Sesungguhnya, yang halal itu terang
dan nyata, dan yang haram itu juga terang dan nyata. Antara kedua-duanya
terdapat perkara syubhah (tidak nyata halal dan haramnya) yang tidak diketahui
oleh orang kebanyakan. Maka, sesiapa yang memelihara dirinya dalam perkara
syubhah itu bermakna dia dapat memelihara dirinya dari segi agama dan
maruahnya. Dan sesiapa yang terjerumus dalam perkara syubhah, maka akan
terjerumus dalam perkara yang diharamkan. Hal ini laksana seorang penggembala
yang membawa haiwan ternakannya di sempadan larangan (ladang yang dilarang
daripada memasukinya). Sesungguhnya, setiap raja yang berkuasa ditetapkan
sempadannya dan sempadan Allah ialah perkara yang diharamkan. Ketahuilah bahawa
dalam jasad manusia itu ada segumpal daging yang mengawal dirinya. Jika
segumpal daging itu baik, maka baiklah seluruh jasadnya; sekiranya segumpal
daging itu buruk, maka buruklah seluruh jasadnya. Ketahuilah bahawa segumpal
daging itu ialah jantungnya (yang menggerakkan kehidupan dan perasaannya).”
[Muttafaq ‘Alayh: Al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, Kitab
al-Buyu‘, No. 2051 dan Muslim, Sahih Muslim, Kitab al-Musaqah, No. 1599,
daripada al-Nu‘man bin Bashir. Lafaz hadis bagi Muslim]
Bagi melaksanakan perkara di atas, Khalifah ‘Uthman bin
‘Affan RA menegaskan:
إنَّ اللَّهَ يَزَعُ بِالسُّلْطَانِ
مَا لَا يَزَعُ بِالْقُرْآنِ.
“Sesungguhnya, Allah memberikan hak
kepada pihak pemerintah (kerajaan) yang berkuasa untuk menentukan perkara yang
tidak dinyatakan oleh al-Quran.” [Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, Jld. 2,
Hlm. 12]
Para ulama’ telah menetapkan suatu kaedah:
تَصَرُّفُ الْإِمَامِ مَنُوطٌ بِالْمَصْلَحَةِ.
“Budi bicara dan tindakan pemerintah
mestilah bertujuan memelihara atau membawa kemaslahatan (kebaikan) kepada
rakyat.”
Ada yang menyebutnya sebagai Siasah Syar‘iyyah.
Antara perkara tersebut ialah menyatakan tanda halal bagi
maslahat penganut Islam ke dalam perkara haram dan syubhah. Sekalipun ia tidak
menyentuh urusan masyarakat bukan Islam sedikit pun, seperti tidak mewajibkan
mereka meletakkan tanda haram kepada makanan mereka.
Namun begitu, semua pihak dapat memahaminya tanpa adanya
kenyataan yang bersifat provokasi sehingga berani menyentuh perkara yang
berkait dengan penganut Islam yang tidak ada kaitan langsung dengan masyarakat
bukan Islam. Melainkan adanya tujuan niat jahat untuk memudahkan penganut Islam
jatuh ke dalam perkara yang haram atau syubhah. Sehingga mengheret ke arah
pluralisme yang melanggar sempadan agama Islam yang wajib dipertahankan oleh
penganut Islam.
Semua pihak sama ada raja-raja atau rakyat yang menjaga
kedudukan Islam yang wajib dimuliakan, hendaklah membuat kenyataan terbuka
menentang kemungkaran yang mencabar pihak yang menjaga agama Islam. Jangan diam
membisu membiarkan perkara agama
dipermainkan sehingga dihina martabatnya.
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 7 Rabi‘ al-Awwal 1446 / 11 September 2024
[Bil: 39 / 2024]
Ulasan