Protes Di Seluruh Israel Beri Tekanan Lebih Besar Kepada Netanyahu

 


Ratusan ribu rakyat Israel berhimpun di seluruh negara pada Ahad, menuntut Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berunding gencatan senjata dengan Hamas untuk mendapatkan pulangan tebusan yang ditahan di Gaza.


Menurut laman berita Ynet Israel, kira-kira 700,000 orang menyertai demonstrasi di jalan-jalan utama dan di persimpangan di seluruh negara, dengan 550,000 menghadiri perhimpunan pusat di Tel Aviv. Protes bermula pada sebelah pagi selepas Pasukan Pertahanan Israel (IDF) mengumumkan pemulihan enam mayat tebusan dan berterusan sepanjang malam.


Di Tel Aviv, demonstrasi penuh emosi berlaku di luar pangkalan tentera Kirya, ibu pejabat IDF. Penunjuk perasaan mengibarkan bendera Israel dan melaungkan "Perjanjian -- Sekarang!" Ramai yang membawa poster yang memaparkan tebusan. Masih terdapat 101 tebusan di Gaza, dengan kira-kira separuh dianggap mati kerana sama ada serangan Hamas atau pengeboman Israel.


Einav Zangauker, ibu kepada tebusan Matan Zangauker, bercakap kepada orang ramai, mendakwa bahawa terdapat "cadangan perjanjian di atas meja" tetapi Netanyahu enggan menerimanya untuk mengelakkan kehilangan sokongan daripada gabungan pemimpin pro-penerokanya.


Pada sebelah malamnya, beribu-ribu penunjuk perasaan di Tel Aviv membakar Lebuhraya Ayalon, menghalang buat sementara waktu lebuh raya utama. Polis berkata mereka menyuraikan orang ramai dan melaporkan sekurang-kurangnya 12 tangkapan di seluruh negara.


Menjelang malam, pawagam, teater, muzium, universiti, restoran, kafe, pub dan perniagaan lain di seluruh negara ditutup sebagai solidariti dengan protes.


Demonstrasi dijangka berterusan sehingga Isnin dengan mogok umum. Arnon Bar-David, setiausaha agung Histadrut, organisasi pekerja terbesar di Israel, mengumumkan mogok di televisyen secara langsung, menuduh Netanyahu menghalang perjanjian itu kerana "pertimbangan politik."


Protes itu susulan penemuan mayat dua wanita dan empat lelaki dari Gaza. IDF berkata mereka terbunuh dalam terowong Hamas sejurus sebelum tentera tiba.


Enam mereka telah ditangkap hidup-hidup pada 7 Okt. 2023, semasa serangan mengejut Hamas ke atas komuniti Israel, yang membunuh kira-kira 1,200 orang dan mengakibatkan penangkapan kira-kira 250 yang lain


Ulasan