09 Februari 2008

Erdogan Minta Najib Hentikan Fitnah Keatas Anwar


Chukai, KEMAMAN – Ramai pemimpin Negara-negara Islam mengikuti perkembangan yang berlaku di Malaysia dan mencurigai dasar-dasar serta tindakan yang diambil oleh kerajaan, khususnya oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak

Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua berkata antaranya adalah polisi tidak membenarkan selain Islam menggunakan kalimah Allah dan tindakan kerajaan mendakwa Penasihat PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dengan kes liwat.

Pemimpin PAS raikan Kedatangan Gong Xi Fa Cai Bersama Masyarakat Tionghua


KUALA TERENGGANU – Tembok pemisah yang dibina oleh Umno dan Barisan Nasional antara PAS dan masyarakat Cina di Malaysia telah tumbang.

Ia bermula pada detik pilihanraya ke 10 dimana, ketika itu wanita DAP sudah berani mengambil dan mengibarkan bendera PAS dan begitu juga sebaliknya.

Perkara ini dinyatakan oleh Ahli Dewan Undangan Triang Pahang daripada DAP dalam ucapannya di Chukai baru-baru ini.

06 Februari 2008

Jertih dikuasa oleh puak-puak ‘Gedebe’ – penyelewengan dan pembaziran berterusan

Jertih, 1 Februari – Sebaik sahaja berita berkenaan ‘MB khianati, jiran tetangga, orang kampungnya sendiri’ didedahkan kepada umum, beberapa ‘gedebe’ peliharaan MB telah menemui Pak Nong dan memaksa Pak Nong keluar serta merta dari rumah dan tanahnya yang telah diambil oleh kerajaan untuk kerja-kerja pembesaran masjid Seberang Jertih.

Maklumat ini telah didedahkan kepada BuletinOnline oleh Hj Hassan Salleh, bekas calun PAS bagi DUN Jertih, ketika sesi temubual BuletinOnline di rumahnya di Alor Lintah, dekat sini, kelmarin.

“Pak Nong memberitahu saya perihal puak-puak Gedebe semasa saya menziarahi Pak Nong hari ini” jelas Hj Hassan Salleh.

“AlhamduliLlah, Pak Nong telah berpindah kerumah baru, tapi Pak Nong merasa cukup sedih, kerana jalan kerumah barunya terpaksa menempuh kawasan bekas tapak rumah dan tanahnya,
”setiap kali lalu disitu, Pak Nong rasa macam nak menangis” jelas Hj Hassan.

‘Puak-puak Gedebe’ telah digunakan oleh Idris sejak tahun 2002 untuk menjalankan kerja-kerja mengugut dan lain-lain kerja ‘jahat’ di dalam DUN Jertih serta Daerah Besut didalam usahanya untuk menang. Banyak insiden ‘buruk’ yang telah berlaku, termasuk serangan keatas warga kerja Urusetia Penerangan Negeri Terengganu(UPNT) yang telah mencederakan beberapa petugas. Walaupun kejadian itu telah menjadi pengetahuan umum, tapi pihak polis tidak mengambil apa-apa tindakan.

Justeru itu, puak-puak Gedebe bebas bertindak kerana mereka seolah-olah mendapat perlindungan dari pihak berkuasa.

“Puak-puak ni juga sekarang sedang mengugut para peniaga di Pasar Jertih”,

“mereka kata kalau nak tengok pasar Jertih disiapkan, mesti undi UMNO pada pilihanraya kali ini” kata Hj Hassan lagi

Pasar Jertih yang baru disiapkan oleh Kerajaan lalu, telah dipecahkan dan diubahsuai semula. Ini adalah antara pembangunan yang membazir yang sedang berlaku di Jertih. Pengubahsuaian pasar Jertih juga menyusahkan paa peniaga kecil yang terdiri dari orang-orang Melayu. Gerai-gerai yang menjual goreng pisang serta air batu turut ‘dirombak’ mengakibatkan mereka kehilangan mata pencarian.

Sementara itu, Kumpulan Orang-orang Cina anak watan Jertih juga memberitahu perkara yang sama. Wakilnya, Encik Lee Ting Wan @ Api memberitahu Buletinonline orang-orang Cina anak watan Jertih tidak pernah melihat sebuah kerajaan yang membazir dan meyeleweng sebagaimana kerajaan yang dipimpin oleh Idris sekarang.

Mereka menyatakan keluhan terhadap apa yang berlaku di Bandar Jertih sekarang. Tidak ada pembangunan untuk premis perniagaan yang baru dan sewa premis perniagaan sedia ada menjadi mahal.

Api yang pernah dilantik sebagai Ahli Majlis Daerah Besut sewaktu pemerintahan PAS juga mendedahkan terdapat penyelewengan didalam pengagihan rumah kos rendah.

“Mereka cakap, orang dapat rumah murah, orang susah tak dapat, orang sebang dapat”,

“kemudian mereka jual rumah kepada orang lain” jelas Api.

Selain itu Api juga kesal kerana kerajaan UMNO/BN menafikan hak orang-orang Cina anak watan Jertih. Kerajaan dibawah pimpinan Idris dikatakan telah melantik JKKK bukan dari kalangan anak watan dan rakyat tempatan, tetapi telah melantik orang Cina yang dilahirkan di negeri China, yang berhijrah ke Malaysia dan tinggal di Jertih.

Orang Cina Jertih Tidak Mudah Lupa

Jertih, 31 Jan – Masyarakat keturunan Tionghua yang dilahirkan di Jertih, Besut, Terengganu, masih tidak lupa ‘negeri berkebajikan’ PAS sewaktu memerintah Terengganu dari tahun 1999 hingga 2004.

Itulah kata-kata yang diungkapkan oleh Encik Lee Ting Wan, 62, anak jati kelahiran Jertih. Beiau tidak pernah keluar ‘merantau’ dari Jertih, sejak kecil sehinggalah menjadi warga emas kini. Tanah tumpah darahnya adalah Jertih, tempat jatuhnya dan tempat bermainnya adalah bandar Jertih.

“Sapo nok tahu sejaroh Jertih, nak tanyo gapo-gapo, kawe buleh royak” katanya dengan fasih, dengan loghat orang Besut.

Dia tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Namun, kemahiran yang telah ditakdirkan kepadanya adalah untuk menjadi Tukang Jahit. ‘Holy Tailor’ adalah kedai jahit milik Lee atau yang dikenali oleh orang Jertih sebagai ‘Api’, terletak dideretan kedai lama, disebelah kanan Bandar Jertih sekiranya kita menuju ke Kota Bharu.

“Tak pernah kerajaan sebelum ini yang memberi anugerah tanah kepada orang cina, hanya kerajaan PAS dibawah kepimpinan Tok Guru Hj Hadi” jelasnya apabila ditanya mengapa masyarakat Cina Jertih tidak lupa kepada kerajaan PAS.

“Kerajaan beri 10 lot tanah, di Padang Landak. Kami semua telah bayar bila telah pecah lot”

“Tapi bila Deris perintah, dia rampas semula. Dia robohkan” kata Api

“Kerajaan PAS juga beri rumah murah, sebanyak 10 buah di Seberang Jertih, bila BN berkuasa dia batalkan semula” terang Api dengan nada yang bersungguh-sungguh.

Peristiwa merampas tanah di Padang Landak dan penarikan semula pemberian rumah murah tidak akan dilupakan oleh masyarakat Cina Jertih. Mereka kesal dan marah.

“MCA juga beri wang Ehsan, tapi beri kepada orang senang, bukan orang susah, mereka pilih kasih”,

“orang yang sokong MCA dapat, walaupun kaya. Orang Cina yang tidak sokong MCA akan diugut” jelas Api lagi, apa ditimbulkan soal pembahagian wang Ehsan dikalangan masyarakat Cina Jertih.

“Hari ni ada pimpinan MCA datang jumpa saya, nak beri wang Ehsan kepada saya”,

“saya kata tak payah, saya tak lapar pitih ehsan, beri saja kepada orang susah” kata Api.

Api juga menceritakan kepada BuletinOnline bagaimana sebenarnya MCA Besut bukan memperjuangkan nasib orang Cina. Sebagaimana budaya yang ada didalam UMNO, begitujugalah budaya didalam MCA.

Mereka berebut jawatan didalam parti MCA, kerana apabila mempunyai jawatan yang tinggi dalam parti, mereka akan mendapat laba dari projek-projek.

“Mereka berbalah, sampai bertumbuk, pecah muka-muka”,

“Sekarang MCA Besut digantung, kepimpinan MCA negeri mengambil alih MCA Besut” kata Api menerangkan kepada BuletinOnline bagaiaman budaya yang sedang melanda MCA Besut setelah mengambil alih pemerintahan negeri Terengganu bersama rakan ‘kaotim’ mereka parti UMNO.

Apabila diminta mengulas tentang pembangunan untuk masyarakat Cina yang telah dilaksanakan oleh UMNO/BN di Jertih, Api menggeleng-geleng kepala sambil berkata “mana ada pembangunan!”

“Malah saya cuba dihalau macam ‘anjing’ dari kedai ini, sedangkan saya adalah anak watan Jertih, saya lebih tua dari Deris, lebih tahu selok belok Jertih” kata Api lagi.

Pengerusi MTD Jertih mahukan Idris

Jertih, 3 hb Feb – Kontrovesi samada MB Terengganu, Idris Jusoh terus mempertahankan kerusinya di DUN Jertih menimbulkan pelbagai reaksi dari orang ramai.

Kontrovesi tersebut telah lama timbul dikalangan penduduk Jertih walaupun media perdana baru menyiarkannya pada 16 Januari lalu. Isu ini menjadikan percakapan rakyat Terengganu sejak September lalu apabila tercetusnya Insiden Berdarah Batu Burok, 8 September 2007, yang dikaitkan dengan permainan politik, Setiausaha Politik Kementerian Dalam Negeri, Wan Farid.

Dato’ Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu mengatakan beliau mempunyai bukti bahawa Wan Farid sebagai perancang Insiden Berdarah Batu Burok. Tindakan Wan Farid mencetuskan Insiden Berdarah Batu Burok adalah dikatakan untuk melemahkan kedudukan Idris sebagai MB.

Kempen mahukan Wan Farid sebagai Menteri Besar telah digunakan olekh kem UMNO Kuala Terengganu, dengan slogan ‘Idris MB Besut’. Wan Farid telah menafikannya pada 1 Februari lalu dengan mengatakan bahawa ianya adalah satu spekulasi. Walaubagaimanapun isu pengkhianatan Idris terhadap rakyat Terengganu terutamanya di DUN Jertih menguatkan lagi spekulasi yang Idris akan bertanding untuk kerusi Parlimen.

Namun begitu, pendapat Pengerusi MTD Jertih agak berbeza. Hj Hassan Salleh yang ditemui oleh BuletinOnline mengatakan bahawa dia lebih suka jika Idris terus bertanding di Jertih.

“Saya harap Idris akan kekal di Jertih, pada tahun 2004, Pak Lah isytiharkan Idris akan menjadi Menteri Besar sekiranya menang di Jertih” kata Hj Hassan

“Pada Pilihanraya Umum kali ini, kita nak dengar, Pak Lah nak isytihar apa pula” tambahnya.

Beliau berpendapat persaingan tidak akan menjadi sengit di DUN Jertih sekiranya kerusi DUN Jertih ditandingi oleh orang lain. Ini adalah kerana buat waktu ini, semangat ahli, penyokong dan rakyat Jertih adalah untuk menjatuhkan Idris.

Selain dari rakyat di DUN Jertih melihat dan mendengar perbalahan dikalangan pemimpin UMNO yang berebut projek, rakyat hilang kepercayaan terhadap Idris kerana Idris telah membiarkan Jertih di kuasai oleh ‘puak-puak gedebe’ kata Hj Hassan.

“Pelbagai kezaliman UMNO terhadap rakyat di Jertih khususnya dan Terengganu umumnya telah menyedarkan orang-orang bawahan bahawa mereka telah tersalah pilih” kata Hj Hassan.

Antara kezaliman UMNO adalah membatalkan pemberian tanah oleh kerajaan PAS kepada rakyat. Kerajaan PAS telah bermurah hati menganugerahkan tanah kepada rakyat Besut melalui skim RTB Padang Landak, RTB Padang Luas dan Alor Lintang.

“Rakyat melihat penipuan UMNO. Mereka mengatakan RTB Padang Landak akan dijadikan sekolah, namun sehingga kini, ia masih kosong dan tidak diambil tindakan apa-apa” jelas Hj Hassan.

Selain itu rakyat melihat kerajaan Terngganu telah membazirkan wang rakyat dengan projek-projek yang sengaja diada-adakan untuk tujuan diagih-agihkan kepada pimpinan UMNO dan kroni-kroninya. Sebagai contoh, kerajaan telah merobohkan pasar Jertih yang baru siap serta pembesaran Masjid Seberang Jertih yang tidak perlu dilaksanakan kerana ianya terlalu hampir dengan masjid ‘mega’ Hadhari di Bandar Jertih, yang menelah kos RM 18 juta.


Pembalakan Haram – Pemimpin UMNO kena tanya anak buahnya

Dungun, 30 Jan – Sandiwara umpama ‘permainan silap mata’ berlaku didalam laporan tentang pembalakan haram yang berlaku di luar kawasan dibenarkan di kawasan Hutan Simpan Bukit Bauk, dekat sini.
Tinjauan BuletinOnline ke lokasi berkenaan mendapati bahawa kawasan ‘beta’(tempat himpunan kayu balak sebelum dibawa keluar) telah direntang dengan tali dan terdapat notis yang bertulis ‘kayu balak disita’.Melalui pemerhatian yang dibuat, ‘kerja haram’ tersebut telah lama dilakukan oleh satu ‘sindiket pakatan’ yang terancang.
Menurut sumber BuletinOnline, kerja-kerja mencuri balak tersebut telah dimulakan sejak musim tengkujoh bermula, sekitar bulan November tahun lalu. Kerja-kerja mencuri hasil negeri itu dilakukan pada masa tersebut kerana ‘menjadi kebiasaan’ penguatkuasa Jabatan Perhutanan tidak membuat pemeriksaan rutin kerana syarikat-syarikat yang diberikan lesen yang sah biasanya menghentikan kerja-kerja pengeluaran balak dimusim hujan.
Bukti terdapat ‘pakatan sindiket’ didalam kerja-kerja haram mencuri balak tersebut adalah, ‘beta’ terletak ditepi jalan Che Lijah – Durian Mentangau, tidak jauh dari Kampung Serdang. Kawasan ‘beta’ tersebut hanya terletak kira-kira 800 meter dari tapak penempatan dan operasi salah sebuah kontraktor pembinaan Lebuhraya Pantai Timur(LPT).
Oleh yang demikian, pergerakan keluar masuk penebang-penebang balak serta aktiviti jentera berat yang digunakan untuk mengangkut kayu dari kawasan sekitar, pasti dapat dilihat dengan jelas dari tapak pembinaan yang berada diatas bukit. Aktiviti haram tersebut juga pasti disedari oleh penduduk kampung Serdang memandangkan tidak banyak kenderaan yang melalui jalan utama, kerana jalan tersebut sedang dinaiktaraf.
Sumber itu berkata lagi, sekurang-kurangnya dua orang pimpinan UMNO peringkat Kampung Serdang didakwa terlibat didalam sindiket pakatan tersebut. Manakala modus operandi pengeluaran kayu haram adalah menggunakan pekerja-pekerja Indonesia secara tidak sah. Kayu-kayu telah diangkut melalui jalan Che Lijah ke Bukit Besi, ke sebuah kilang papan yang dipercayai milik ‘orang Melayu’
Sehubungan dengan itu Yang Dipertua PAS Kawasan Dungun, Ustaz Wan Hassan Ramli ketika dihubungi oleh BuletinOnline merasa kesal kerana pihak berkuasa kerana terlalu lambat bertindak, dan ia boleh menimbulkan syak wasangka rakyat terhadap ketelusan pihak berkuasa.
Beliau juga mengecam pimpinan UMNO Terengganu yang mendiamkan diri, sedangkan berjuta ringgit hasil negeri telah dicuri.
“waktu kita jadi kerajaan dulu, mereka bising-bising pasal balak. Pembalakan yang sah dikeluarkan oleh kerajaan negeri, dianggap sebagai prosedur yang tidak sah.” Kata Wan Hassan.
“Kerajaan dituduh merosakkan alam sekitar, UMNO sanggup membelanjakan beribu-ribu ringgit ketika itu menyewa helikopter untuk memburuk-burukkan kerajaan,
“Tapi sekarang bila orang benar-benar curi kayu, curi hasil negeri, tak ada seorang yang pun yang buat komen” jelas beliau yang juga bekas Exco kerajaan Negeri Terengganu.
Sehingga berita ini ditulis, pimpinan UMNO Terengganu tidak membuat apa-apa komen tentang ‘kerja haram’ mencuri hasil kerajaan tersebut.
Untuk rekod ini adalah kes kedua pembalakan haram yang dilaporkan secara rasmi oleh media. Tidak ada apa-apa kenyataan yang dibuat samada pendakwaan dan hukuman diambil keatas kes pembalakan dan pencurian balak di Pulau Redang yang dilaporkan sebelum ini

Pembalakan - Kertas Putih Sudah Jadi Hitam

Kuala Terengganu, 30 Jan – “Kertas Putih mengenai pengurusan hutan serta kegiatan pembalakan semasa pemerintahan Pas sudah siap dan dibentangkan dalam mesyuarat Exco semalam.

Menteri Besar, Dato' Seri Idris Jusoh mendedahkan kegiatan pembalakan secara tidak terkawal berlaku semasa pemerintahan parti tersebut.Beliau berkata, Kerajaan Barisan Nasional (BN) akan melakukan pelbagai tindakan perlu seperti yang disaran oleh jawatankuasa khas yang dibentuk bagi mengkaji keadaan itu, dalam usaha memulihari hutan dan hasil khazanah negeri”
Itulah ungkapan tulisan di dalam al-haqdaily yang senada dengan ucapan Menteri Besar. Kedua-duanya bernada sombong dan angkuh. Begitu juga suara Pemuda UMNO Terengganu ketika yang di ketuai oleh Din Adam, yang menjadi kontorvesi ketika ini. Dibawah diperturunkan kembali tulisan dari Laman Web Pemuda UMNO sekitar September, 2004.

”Pemuda UMNO negeri hari ini menggesa kerajaan negeri agar segera bertindak terhadap laporan kertas putih mengenai aktiviti pembalakan ketika pemerintahan Pas yang didapati berlakunya pembalakan yang tidak terkawal sehingga menyebabkan kemerosotan sumber hutan kekal di negeri itu.

Ketua Pemudanya, YB Hj Din Adam berkata tindakan berupa penyiasatan mesti segera dilakukan agar sebarang salah laku kuasa dan penyelewengan yang berlaku dapat didedahkan dan diheret ke muka pengadilan

“Pembongkaran yang didedahkan semasa sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini merupakan maklumat awal untuk diketahui bersama khususnya rakyat di negeri ini akan sikap dan juga tembelang Pas yang berselindung di sebalik slogan ‘Membangun Bersama Islam’.

Walhal tidak lama kemudian Menteri Besar sendiri mengaku mengambil balak dizaman pemerintahan PAS mengikut Tender, sebagaimana pengakuan yang beliau buat ketika ditanya oleh para wartawan. Dibawah diulang siar berita terbitan Harakah 6 Januari, 2005

Idris akui ambil balak zaman PAS ikut tender


KUALA TERENGGANU, 6 Jan (Hrkh) - Walaupun pemimpin Umno negeri lantang menuduh Kerajaan PAS yang memerintah sebelum ini melakukan penyelewengan dalam meluluskan lesen pembalakan, namun Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh mengakui pengambilan hasil hutan ketika itu dilakukan dengan cara tender.

Katanya, majoriti pengambilan hasil hutan dalam kawasan hutan simpan kekal (HSK) semasa kerajaan PAS memerintah mengikut tender. Beliau menyatakan demikian semasa menjawab pertanyaan wartawan selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di Wisma Darul Iman, semalam.
|
Idris juga teragak-agak untuk memberikan jawaban apabila para wartawan bertanyakan sama ada pengambilan balak semasa pemerintahan PAS mengikut tender atau tidak..

Berikut ialah petikan jawaban Idris kepada beberapa soalan yang dikemukakan oleh wartawan pada persidangan media itu.

Wartawan: Dato’ Seri, yang disebut pasal tender terbuka bagi pengambilan hasil hutan dalam HSK kepada kilang papan kelas A dan B, serta pengambilan hasil hutan dalam hutan tanah kerajaan (HTK). Masa dahulu (kerajaan PAS) tidak ada tender ke atau pakai sebut harga sahaja?

Idris: Jabatan Perhutanan pada masa itu mengatakan perlu dibuat tanpa tender, jadi ada lagi klause yang membolehkan, tetapi majoritinya, tenderlah.

Wartawan: Dasar baru ini dikatakan secara tenderlah?

Idris Jusoh: Ya, lebih teluslah.

Wartawan: Dahulupun (zaman PAS) ada tenderkah atau tidak ada?

Idris: Dahulu banyak, tidak tahulah, dahulu banyak perkara sangat, dahulu banyak hal sangat tu.

Pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Disember lalu, kerajaan BN negeri telah mengemukakan laporan Kertas Putih Perhutanan Negeri Terengganu.
Bagaimanapun, kertas putih yang bertujuan untuk mendedahkan kononnya berlaku penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan kerajaan PAS dalam meluluskan pengambilan hasil hutan tidak menjadi kenyataan.

Sebaliknya kertas putih itu telah membersihkan imej kerajaan PAS daripada tuduhan yang dilemparkan oleh pemimpin Umno negeri berhubung perkara itu.

Bahkan, usul yang dikemukakan oleh Adun PAS Wakaf Mempelam, Haji Mohd Abdul Wahid Endut supaya kertas putih itu dibahaskan pada persidangan Dun 7 Disember lalu telah ditolak oleh Yang Dipertua Dewan, Dato’ Che Mat Jusoh.

UMNO/BN cuba menafikan rekod cemerlang kerajaan PAS didalam Kaedah Pengurusan Hutan Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia, Dato’ Abdul Rashid Mat Amin, ketika kunjungannya ke Kemaman pada September 2003 telah memuji kerajaan dan Jabatan Perhutanan dengan menyifatkan amalan pengurusan hutan Terengganu sejajar dengan ketetapan –ketetapan yang telah diputuskan oleh Majlis Perhutanan Negara. Beliau turut memuji kerajaan negeri mewartakan seluas 538,667 hektar atau 42% keluasan tanah negeri sebagai Hutan Simpan Kekal (HSK).
Apabila UMNO/BN memerintah sekarang, Idris telah isytiharkan Hutan Simpan Kekal Bukit Bauk yang termasuk didalam hutan simpan kekal yang diwartakan oleh kerajaan PAS sebagai ‘Rimba Bandar’. Selepas itu, pada minggu lepas, terbongkar pula kegiatan pembalakan haram di Hutan Simpan Bukit Bauk.

Begitulah perangai kepimpinan UMNO negeri yang ‘gelojoh’ dan sering berbohong. Sehingga kini, sudah 3 tahun berlalu, tidak ada walau setengah orang pun yang didakwa atau diambil tindakan setelah ‘Kertas Putih Pembalakan’ dibentangkan !




'Politiking' Untuk Menyingkirkan Islam

Politik Tunisia terkini yang sedang hangat dan panas, mengesahkan telahan banyak pihak bahawa hanya kerajaan Islam sekular sahaja yang diizi...