19 Mac 2009

Ladang Padi, Mad Said ‘Lebong’ Lagi


Kuala Terengganu – Jelapang padi Mak Jintan telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi hampir setahun lalu.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said dalam sidang media minggu lalu berkata projek penanaman padi di Mak Jintan sedang berjalan.

“Untuk permulaan ini kita nak buka ladang kita di Mak Jintan, di kawasan Setiu,

“sekarang ni kerja-kerja sedang berjalan, untuk 1500 ekar dulu, di jangka dalam masa sebulan lagi, bulan 3 (Mac) atau bulan 4 (April), 100 ekar pertama akan mula ditanam, oleh petani kampung,

“kemudian kita akan teruskan program ini menjadi 1500 ekar, program ladang padi ini, yang akan kita berikan kepada petani 10 ekar seorang,”katanya kepada wartawan selepas mesyuarat mingguan Exco, minggu lalu.

Namun begitu, jawapan yang diberikan petani terbabit, amat jauh berbeza dengan apa yang diperkatakan oleh Ahmad.

“Tak dok lagi, hok yang nak beri petani 10 ekar seorang tu, tak dok lagi, tak dok gapo lagi,

“yang ni nok buat hok asal, hok orang rentah 30 tahun dulu doh,”kata Abdul Rahman Awang Nor, 59 tahun, ketika tinjauan Buletinonline ke lokasi berkenaan semalam.

Beliau yang dikenali sebagai Pak De telah menetap di kampung Jelapang sejak 34 tahun lalu.

Katanya kampung Jelapang yang bersebelahan dengan kawasan Mak Jintan dibuka kira-kira 45 tahun yang lalu.

Menurutnya, beliau adalah peserta penanaman padi kelompok di kawsan tersebut yang mula diusahakan sejak tahun 1989.

Katanya kawasan padi seluas 1500 ekar yang di uar-uarkan akan dibuka dan diberikan kepada peserta seluas 10 ekar setiap orang belum lagi diusahakan.

“Hok kata nak buka lagi tu hok sebelah alik sana sungai, tempat dia buat hari tu (perasmian oleh Perdana Menteri), belah alik atas lagi,”katanya.

Malah, menurut Pak De, rancangan untuk menanam padi di kawasan asal seluas 80 hektar, mungkin tidak dapat dilaksanakan.

Ia adalah kerana, katanya, kawasan tersebut dilanda banjir akibat hujan lebat baru-baru ini.

“Untuk belah sini pun (kawasan asal) belum tahu boleh buat mengikut ‘target’ yang dia nak, dia nak dalam bulan 3 (Mac) atau bulan 4 (April),

“dalam bulan 3 (Mac) ni, dua kali air banjir doh, awal bulan baru ni, 3 hari mari (air banjir), lekat seminggu,

“Lepas tu, (hujan) dua hari lepas, tenggelam pula,”ujar beliau.
Katanya pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) telah meminta para petani untuk mengusahakan padi atas tanah lama.

Katanya tanaman padi akan diusahakan masing-masing mengikut keluasan tanah ‘rentahan’ dan bukan seluas 10 ekar seorang.

“Untuk hok ni, hok dia (Ahmad Said) suruh tengok tu untuk hok ni lah, hok 10 ekar seorang tu dok lagi,

“Hok tu tak tahu lagi bila, bulan 3 (Mac) tahun depan pun tak pasti lagi, belakang tu hutan lagi, nak perata, nak batas, nak taliair, panjang lagi, ”tegasnya yang akan turut mengusahakan kira-kira 15 ekar tanah dengan tanaman padi.

Seorang lagi petani yang ditemui turut mengesahkan usaha penanaman padi akan dibuat atas tanah rentahan lama yang telah diusahakan, bukan atas tanah rancangan baru.

Beliau yang tidak mahu bahkan menolak rancangan kerajaan untuk memberi 10 ekar seorang bagi diusahakan oleh petani.

“Hok 10 ekar seorang tu, tak dok orang nak, sebab dia tak beri hak milik atas tanah tu,
“kalau tahun ni kita usahakan, tahun depan kita tak ushakan, tanah tu akan diberi kepada orang lain,

“Tak dok orang nok hok gitu,”tambahnya.

Tinjauan Buletinonline juga mendapati projek yang sedang dijalankan dikawasan itu bukan dinamakan sebagai “Ladang Padi Mak Jintan” sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Besar.

Sebuah papan tanda bertulis “Kelompok Tanaman Padi Sri Cempaka, Kampung Jelapang,” terdapat dihujung kampung tersebut.

Pojek tersebut dinyatakan telah bermula pada tahun 1989, berkeluasan 200 ekar (80.0 hektar) dan akan diusahakan oleh 88 orang petani.

18 Mac 2009

AMK Kempen ‘Katakan Tidak Kepada Najib’ Ke seluruh Malaysia


Bukit Gantang – Angkatan Muda Keadilan (AMK) Malaysia akan melancarkan kempen ‘Katakan Tidak Kepada Najib’ (Say No To Najib) ke seluruh negara bermula 21 dan 22 Mac depan.

Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata kempen itu perlu diadakan memandangkan Najib akan mendapat ‘political score’ dengan menerajui ke tiga-tiga kempen pilihanraya kecil Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

“Kita merasakan, sebab dalam pilihanraya kecil di tiga tempat ini sudah pasti Najib akan mengetuai jentera pilihanraya, dan yang akan dapat ‘political score’ adalah Najib,

“beliau (Najib) akan menggunakan ‘political score’ itu untuk menekan, supaya dipercepatkan transisi itu (peralihan kuasa) dipercepatkan,”katanya kepada Buletinonline selepas menutup program latihan pilihanraya kepada petugas AMK disini kelmarin.

Beliau berpendapat peralihan kuasa kepada Najib belum tentu akan berlaku dan beliau tidak yakin ia aakan berlaku.

“Pendirian AMK tidak mahu Najib menjadi Perdana Menteri,”katanya yang menegaskan banyak perkara dakwaan berkaitan penyelwengan dan salah laku tidak dijawab oleh Najib.

Beliau berkata dalam soal rasuah pembelian Eurocopter, AMK telah memfailkan kes kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Malaysia sebelum ini.

Namun katanya, tidak ada apa-apa penafian atau pengakuan yang dibuat oleh Najib berkenaan dakwaan rasuah itu.

“Transaksi pembelian Eurocopter telah selesai, pelantikan kontraktor pembekalan telah selesai, pembelian Eurocopter hanya ditangguhkan, bukan dihentikan,”ujarnya.

Selain kes itu, Shamsul berkata, dakwaan terbaru akhbar Perancis ‘Liberation’ menambahkan lagi keyakinan AMK bahawa Najib terbabit dengan skandal pembelian kapal selam.

“Kita telah membuat pihak polis, dan polis berjanji mereka, akan membuat penyiasatan terhadap perkara itu, kerana ia adalah penemuan baru,”katanya.

Beliau berkata Najib juga tidak membuat penafian atau pengakuan terhadap kenyataan bersumpah Fauzi Muda yang membaitkan Najib dengan cubaan membeli (ADUN) dengan nilai RM50 juta.

“Sebab itu kita mengatakan, kita tidak boleh terima, pertama kali dalam sejarah, kita ada seorang bakal perdana menteri yang rosak akhlak dan moralnya,

“kalau orang yang didakwa bersih ‘Mr. Clean’ Abdullah Ahmad Badawi, tidak begitu (not very clean) dan ditolak oleh rakyat, apa jaminan terhadap Najib (yang dituduh melakukan penyelewengan),”tegasnya.

17 Mac 2009

PRK P.059 Bukit Gantang – PAS Perak Ucap Terima Kasih



Taiping – Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Ustaz Hj Ahmad Awang mengucapkan terima kasih kepada PAS Terengganu yang menjadi jentera sokongan penting menjayakan majlis bersejarah, Pelancaran Jentera Pilihanraya Kelab Penyokong PAS.

Jentera PAS dari Kemaman dan Kuala Terengganu yang bertugas di Peti Undi Pengkalan Aur, disini, telah menyumbangkan tenaga dan kewangan kepada majlis tersebut.

Timbalan Yang DiPertua PAS Kemaman, Hj Hanafiah Ramly berkata demikian kepada Buletinonline selepas majlis tersebut disini kelmarin.

Sebelum itu, Menteri Besar Pakatan Rakyat, Dato’ Seri Mohd Nizar Jamaludin merakamkan penghargaan yang sama kepada PAS Terengganu.

“Jadi saya mengajak seluruh yang hadiri disini untuk menolak UMNO dan memenangkan Pakatan Rakyat,

“dan terima kasih kepada PAS Terengganu yang telah memberi sumbangan (untuk majlis ini) dan telah berkampung disini,”kata Nizar dalam ucapannya ketika merasmikan majlis tersebut.

Kontingen PAS Kemaman diketuai oleh Yang DiPertua Kawasan Hj Ismail Harun turun bersama 18 ahli terdiri daripada ahli-ahli Jawatankuasa Kawasan dan DUN turut membantu menyediakan jamuan kepada lebih 800 orang yang hadir.

Manakala PAS Kuala Terengganu diketuai oleh Setiausaha Dewan Pemuda PAS Terenganu Ustaz Wan Shukairi Wan Abdullah .

Wan Shukairi berkata beliau turut membantu jentera penerangan PRK Bukit Gantang berucap dalam satu majlis berasingan.

“Selain itu, satu mesyuarat penyelarasan bersama PAS Johor akan diadakan untuk menyelaraskan gerakkerja kempen dalam Unit Peti Undi Pengkalan Aur,”katanya yang ditemui dimajlis tersebut.

Ustaz Hj Ahmad Awang yang juga Naib Presiden PAS berkata beliau yakin Pakatan Rakyat yang diwakili PAS akan memenangi piliharaya Kecil itu yang akan diadakan pada 7 April depan.

Beliau berkata demikian setelah melihat sokongan pengundi bukan Melayu yang ditunjukkan oleh mereka dalam majlis itu.

Katanya walaupun terdapat tekanan dan ugutan kepada pengundi India dan Cina oleh UMNO/BN namun menurutnya keadaan di Bukit Gantang berbeza dengan Kuala Terengganu.

“Ini Bukit Gantang bukan bandar macam Kuala Terengganu, kebanyakkan orang-orang (bukan Melayu) kebanyakkanya bukan peniaga, mereka pekebun kecil, nelayan dan petani.”katanya

Beliau turut yakin pengundi luar dikalangan bukan Melayu akan pulang melaksanakan tanggungjawab untuk membuang undi.

Turut Hadir dalam majlis Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr’ Lo Lo’ Ghazali, Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional Dr Mujahid Yusof Rawa, Pengerusi Kelab Penyokong PAS Hu Pang Chow dan Bekas Ketua Muslimat PAS Ustazah Jamilah

15 Mac 2009

Usaha Pendidikan Bukan Macam ‘Bertanam Nenas’


Kuala Nerus – Pengerusi Majlis Pendidikan PAS, Tuan Guru Dato’ Ustaz Harun Taib Agenda berkata pendidikan PAS akan melahirkan insan yang soleh bukan warganegara yang soleh.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Seminar Pendidikan Islam Malaysia Kontemporari 2009 di Maahad Tahfidz Wal Tarbiyah, dekat sini semalam.

“Kita mahu agenda sediakan insan yang soleh bukan warganegara yang soleh, kerana yang boleh terselamat dari azab neraka itu bukan adalah insan yang soleh, bukan warganegara yang soleh,”katanya dalam ucaputama seminar yang dianjurkan oleh Lujnah Hal Ehwal Pendidikan PAS Pusat.

Katanya agenda tersebut berdasarkan ayat al-quran yang bermaksud “selamatkan diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka,”

Katanya matlamat pendidikan Islam bukan sebagaimana matlamat yang di putuskan oleh kerajaan iaitu menghasilkan produk pendidikan untuk dipasarkan.

“Jangan kita jadi usaha pendidikan macam kita berkebun, macam buat kebun (bertanam) nanas apabila masak kena dipasarkan, apabila tidak ada pasaran, jangan buat,”tegasnya.

Katanya dasar pendidikan kebangsaan sering berubah-ubah mengikut pasaran pekerjaan sebagai contoh pertukaran bahasa pengantar dari bahasa Malaysia kepada bahasa Inggeris.

“Sebab itu sekali begitu, sekali begini, selalu berubah, dulu memperjuangkan bahasa kebangsaan, lepas itu (sekarang) bahasa Inggeris pula,”katanya.

Katanya kerajaan menukarkan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik kepada bahasa Inggeris kerana produk pendidikan dikatakan tidak mahir berbahasa Inggeris dan tidak dapat memenuhi pasaran pekerjaan.

Turut hadir dalam majlis tersebut adalah Pengerusi Lujnah Hal Ehwal Pendidikan, Dato’ Ustaz Abu Bakar, Pengerusi Seminar, Ustaz Abu Bakar AABdullah dan Pengarah, Ustaz Mohd Pauzi Muda.


Apabila Politik Dipisahkan Daripada Agama

Apabila politik dianggap tiada kaitan dengan agama, maka politik dirosakkan, termasuklah ahli politik juga ikut bersama. Inilah yang menjadi...