29 Januari 2022

Kesedaran Politik Dan Kewajipan Pilih Pemimpin

 


Oleh : Rohayati Ripin

KUALA TERENGGANU - Ameerah Terengganu komited dalam inisiatif memberi kesedaran politik Islam dan kewajipan memilih pemimpin yang dapat memimpin rakyat untuk para pengundi muda pertama 18 tahun (U18).

Pengorbanan Pemimpin Terdahulu Dijadikan Iktibar.


Oleh : Pyang Mamat

KEMAMAN - Sejarah pengorbanan pemimpin terdahulu perlu dijadikan pengajaran yang baik untuk kita terus mendapat tempat dihati masyarakat kini.

Pemergian Tokoh Tafsir al-Allamah al-Syeikh Dr Solah al-Khalidi


Umat kehilangan seorang lagi permata Ulamak. Perkhabaran sedih dari bumi Urdun pagi ini ialah pemergian Tokoh Ulamak Tafsir, al-Allamah al-Syeikh Dr Solah Abdul Fattah al-Khalidi pada usia 75 tahun. 

27 Januari 2022

Tujuh Keluarga Tinggal Sehelai Pinggang Dapat Rumah Baharu


KEMAMAN - Tujuh keluarga yang tinggal sehelai sepinggang setelah tempat rumah mereka di Taman Islam  hangus dalam satu kebakaran, akan dapat rumah baharu. 

Ke Arah Pendidikan Islam Yang Merdeka

 


Saya pernah membaca tajuk ini dalam satu penulisan yang ditulis oleh Sheikh Abul Hasan ‘Ali al-Nadawi RH iaitu seorang ulama’ terkemuka dari India yang saya kagumi. Beliau juga mempunyai hubungan yang rapat sejak saya masih lagi seorang pelajar di Universiti Islam Madinah. 

24 Januari 2022

Selamat Datang Pengundi 18 Tahun


Tahun 2022 ini bakal menyaksikan senario politik tanah air berubah dengan kemasukan golongan baru yang sudah layak menjadi pengundi secara automatik iaitu golongan anak muda seawal umur 18 tahun. 

23 Januari 2022

Tumpukan Senjata Dan Tentera Di Ukraine


Konflik perlumbaan kuasa di Eropah menjadikan Ukraine sebagai lokasi penumpukan tentera dan senjata di benua itu.

Pemuda PAS Jangan Membazir Masa

Oleh : Saifullah Jusoh

BESUT - Pemuda PAS dinasihatkan agar jangan membuang masa dan  memanfaat kehidupan seharian, agar gerak kerja Islam terus berjalan. 

Hizbullah Dan Sekutunya Kalah

Hizbullah yang disokong Iran dan sekutunya telah kehilangan majoriti mereka di parlimen Lubnan selepas keputusan pilihan raya umum negara it...