13 November 2009

Hakisan Pantai Tok Jembal ‘Merebak’, Penduduk Tambah Bimbang

KUALA NERUS – Jangkaan Buletinonline, hakisan yang berlaku di pantai Kampung Tok Jembal dekat sini, akan merebak sehingga sejauh tiga kilometer sepanjang pantai sehingga Universiti Malaysia Terengganu (UMT), mungkin jadi nyata.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/hakisantokjembal2.JPGIa adalah kerana fenomena ombak musim tengkujuh yang akan berlaku pada tahun ini, dijangka lebih besar dan kuat daripada yang berlaku pada tahun lalu.

Dua penduduk tempatan yang ditemui mengatakan mereka tidak yakin kerja-kerja penambakan dan pengawalan hakisan yang telah dilakukan akan menyelesaikan masalah tersebut.


”Tahun ini, tak tahulah kita, tahun lepas sampai depan tu dah, tahun ini kemungkinan (keadaan menjadi) teruk lagi,”kata salah seorang dari mereka, ketika tinjauan dibuat ke lokasi berkenaan baru-baru ini.

”(Nak buat macamana) tak tahulah, hok ni tak selesai sokmo,”jawab seorang lagi anak muda Kampung Tok Jembal ketika temubual spontan dengan Buletinonline.

Pada 8 November lalu, sebuah akhbar tempatan merakamkan kebimbangan penduduk kampung terbabit apabila hujan lebat dan angin kencang berlaku tanpa henti sejak musim tengkujuh bermula awal minggu lalu.

Berikutan itu, mereka terpaksa menutup laluan pesisir pantai dari lapangan terbang menuju UMT ekoran hakisan pantai yang semakin merebak.

Sekiranya pihak-pihak berkenaan tidak mengambil langkah yang drastik menyelesaikan masalah tersebut, ia akan memberi kesan kepada kehidupan penduduk setempat.
 
“Siapa yang tidak bimbang setelah kawasan tempat tinggal diancam masalah ini (hakisan), tambahan pula ia turut memberi kesan kepada keindahan pantai yang sememangnya dikunjungi ramai.

Justeru itu, kami berharap agar semua pihak mengambil langkah lebih proaktif untuk mengatasi masalah hakisan pantai daripada terus menjadi ancaman kepada keselamatan penduduk, terutamanya golongan nelayan di sini,’kata Che Rani Abdullah, 37 kepada akhbar tersebut.

Pada 5 Februari lalu, Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said mengadakan lawatan mengejut setelah menerima laporan, jalan pesisir pantai tersebut hampir putus akibat hakisan.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/hakisantokjembal1.JPGDifahamkan, kerajaan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM50 juta untuk menambak kawasan kiri dan kanan landasan Lapangan Terbang Sultan Mahmud, bagi mengawal hakisan yang berlaku.

Namun begitu, tiada siapa yang menjangka tabiat fenomena alam, apatah lagi apabila keadaan semulajadi laut China Selatan telah dicerobohi dan diubahsuai bagi tujuan memanjangkan landasan.

Pemanjangan sejauh satu kilometer landasan terbang dari pantai menganjur ke laut, didakwa menjadi punca hakisan pantai.

Pada 28 Februari, ahli parlimen Kuala Nerus Dato’ Mohd Nasir Ibrahim Fikri berkata satu kajian akan dibuat bagi mengenalpasti punca hakisan.

”Saya tidak dapat memberikan apa- apa ulasan lanjut kerana saya masih tidak mendapat maklumat lengkap berhubung kejadian ini.

”Kajian juga perlu dijalankan bagi mengenal pasti puncanya bagi membolehkan kita mengambil tindakan lanjut,” katanya.

Diminta mengulas lanjut berkaitan hakisan pantai sejak Disember lalu, Mohd. Nasir memberitahu, sebelum ini, penduduk Kampung Tok Jembal turut mengadu masalah tersebut kepadanya.

”Antara aduan dan kebimbangan yang saya terima ialah penambakan pantai untuk projek pembesaran Lapangan Terbang Sultan Mahmud telah menyebabkan kejadian hakisan berkenaan.


”Penambakan pantai tersebut juga mungkin menjadi penyebab kenapa kejadian itu berlaku kerana secara logiknya apabila kita mengubah sesuatu ekosistem itu, ia akan mempengaruhi ekosistem di sekitarnya,” ujarnya.

Namun, sudah setahun berlalu, berjuta ringgit telah dibelanjakan, musim tengkujuh kembali dan hakisan terus merebak, kajian Mohd Nasir masih belum nampak?

Penyelewengan Rumah PPRT Siri 2 - Agihan Kepada Suku Sakat, Jadi Rumah Sewa

BESUT - Pemimpin Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu hanya mengutamakan ahlinya dalam pengagihan sebarang bentuk bantuan kerajaan negeri.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/PPRTTembila%203.JPGTindakan memilih ‘suku sakat dan kroni’ mereka dalam menerima bantuan, menyebabkan objektif kerajaan membasmi kemiskinan tidak menepati sasaran. 

Tinjauan Buletinonline ke Kampung Tembila, Besut berjaya mengesan dua buah rumah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) yang dimiliki oleh dua adik-beradik.


Kedua-dua buah rumah dari projek PPRT tersebut terletak dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Kota Putra yang diwakili oleh Mohd Pehemi Yusuf.

Menurut sumber yang boleh dipercayai pemilik rumah PPRT tersebut kepunyaan dua anak-beranak yang telah pun mempunyai rumah kediaman masing-masing.

Seorang penduduk, Encik Mat Jani Abdullah, 47, mendakwa pemilik rumah PPRT tersebut adalah adik-beradik di kalangan orang ‘kuat’ Umno.

Menurutnya, salah sebuah rumah berkenaan telah dijadikan rumah sewa kepada penghuni lain sejak beberapa tahun lalu.

Manakala, kata beliau rumah kedua PPRT itu yang masih diperingkat akhir pembinaan juga bakal disewakan oleh pemiliknya.

“Kedua-dua rumah PPRT ini duduk dalam satu lot tanah dan kepunyaan dua orang adik-beradik sahaja.

“Mereka (pemilik) orang ‘kuat’ dalam Umno dan rumah PPRT yang sudah siap hanya dibuat sewa kepada orang lain,” jelasnya.

Menurutnya, kerajaan BN Terengganu mengagihkan bantuan rumah PPRT kepada bukan sasaran sebenar yang layak.

Katanya, masih ramai rakyat yang tidak mempunyai rumah sendiri dan menumpang tetapi tidak terpilih untuk rumah PPRT.

Kos pembinaan setiap rumah dianggarkan berharga hampir RM20,000 dibina oleh kerajaan Umno-BN dari wang ehsan yang dirampas melalui wang royalti ketika di zaman pemerintahan kerajaan PAS Terengganu tahun 1999 hingga 2004.


Penyelewengan Rumah PPRT Siri 1 – Rumah PPRT Jadi Pondok Jaga Kambing


Tindakan Segera ADUN Ladang Kurangkan Risiko Banjir


KUALA TERENGGANU
– Kerajaan Negeri Terengganu di gesa mengatasi segera masalah perparitan yang menjadi punca banjir dibeberapa kawasan dalam bandaraya ini.


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/tindakansegeraadunladang.JPGAhli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ladang Dato’ Tengku Hassan Omar berkata, sehingga kini, Kerajaan Negeri masih tidak mengambil sebarang tindakan mengatasi masalah tersebut dengan alasan, pihaknya sedang membuat rancangan bagi pembangunan semula.

Oleh yang demikian, katanya, ramai penduduk khususnya di kawasan Ladang Mengabang terpaksa berhadapan dengan bencana banjir,  setiap kali datangnya musim tengkujuh.

Menurutnya masalah itu sebenarnya berpunca daripada longkang yang tersumbat dengan pasir pantai sejak setahun lalu.

Oleh yang demikian, ketika waktu hujan lebat melanda baru-baru ini, beliau sendiri telah turun padang bersama-sama agensi kerajaan khususnya Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh penduduk selama ini.

“Jika dulu, masalah banjir di sini berpunca daripada air longkang yang tersumbat dengan sampah sarap, tetapi telah pun diselesaikan di mana pihak Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) telah menyediakan perangkap sampah di sini,

“tetapi, kini masalah lain pula yang timbul di mana longkang disediakan tersumbat dengan pasir pantai dan ini menyebabkan setiap kali musim hujan, air akan melimpah dan mengakibatkan banjir berlaku di sini,” katanya.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/tindakansegeraadunladang1.JPGKecaknaan dan tindakan segera beliau yang memaklumkan perkara tersebut kepada JPS telah dapat mengawal banjir yang berlaku daripada terus menenggelami kawasan itu.

Justeru itu, penduduk di kawasan tersebut kini boleh menarik nafas lega bagi mengharungi musim tengkujuh yang baru sahaja bermula tanpa berasa rungsing dan bimbang akan ditenggelami air.

“AlhamduliLlah, setakat ini kerjasama yang diberikan oleh JPS amat baik dan kini kerja-kerja sedang dijalankan oleh pihak mereka.

”diharapkan masalah ini dapat diselesaikan dengan secepat yang mungkin sebelum tibanya musim tengkujuh nanti,” katanya.

“Walaupun apa jua alasan daripada kerajaan, seharusnya permasalahan ini tidak boleh ditangguh-tangguhkan kerana ia menyentuh soal kebajikan dan keselesaan rakyat.

”kerajaan sewajarnya mengambil tindakan ‘segera’ mengatasinya,” tegas Dato’ Tengku Hassan.

12 November 2009

Pembangunan Yang Merugikan Rakyat

Pembangunan Yang Merugikan Rakyat

BESUT – Orang ramai menggesa pihak berkuasa terutamanya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan penyiasatan keatas semua projek yang dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/buletin%204.JPG terutamanya semasa diterajui bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Ia adalah kerana, selain dianggap membazir, projek-projek tersebut mengalami banyak ‘kerosakkan’ walaupun baru di siapkan dan merupakan kerugian kepada harta rakyat.

Projek-projek pembangunan yang dibiayai ’dana khas’ dan ’wang ehsan’ merupakan yang paling banyak mengalami kecacatan rosak dan runtuh.

Kerosakan besar yang berlaku adalah seperti runtuhnya atap Stadium Sultan Zainal Abidin, Pusat Akuatik Batu Burok yang bocor, siling lapangan terbang Sultan Mahmud yang tanggal, runtuhnya menara komunikasi di Tembila, Besut dan runtuhnya bumbung masjid di Kerteh.

Manakala semakan Buletinonline mendapati, rata-rata masjid-masjid yang di bina pada zaman Idris mengalami kerosakan sebaik sahaja siap dan mula digunapakai.

Antaranya adalah masjid Kristal yang mengalami kebocoran, masjid Hadhari, masjid Kampung Lingai, Batu Rakit dan masjid Kampung Bintang, Setiu.
http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/buletin%209.JPG
Manakala dalam kawasan Dewan Undangan Jerteh sendiri dimana Idris adalah wakil rakyatnya, pelbagai projek yang tidak munasabah yang dilaksanakan menjadi terbengkalai dan rosak.

Antaranya pembinaan pasar besar Jerteh atau Jerteh Souq, bangunan Taman Selera di sisi jambatan Jerteh dan taman rekreasi ditebing sungai Jerteh berhampiran masjid Hadhari.

Sebanyak enam buah wakaf di taman rekreasi Jabatan Parit dan Saliran (JPS) dibina menjadi lanskap bagi sebuah Masjid Hadhari disini, rosak ditenggelami airkerana dibina dalam lembah di tebing sungai Jerteh.

Buletinonline dimaklumkan, Taman Rekreasi JPS dibina oleh Majlis Daerah Besut dengan kos lebih RM100 ribu.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/buletin%208.JPGSeorang penduduk, Abdullah Mat Zin, 45, hairan bagaimana pembangunan sebuah Taman Rekreasi JPS yang dibina di tebing Sungai Jertih diluluskan.

Ini kerana, katanya taman tersebut dibina terlalu rendah serta berada di bawah paras aliran air sungai berkenaan.

“Saya rasa pelik macam mana pihak kerajaan boleh lulus buat Taman Rekreasi JPS ini. Mereka (kerajaan) buat di tempat rendah dan mudah ditenggelami air Sungai Jertih.

“Jika air pasang atau hujan lebat sikit pun boleh tenggelam wakaf-wakaf serta Taman Rekreasi JPS itu,” jelasnya.

Beliau mahukan pihak berkuasa seperti Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat.


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/buletin%206.JPGSelain Abdullah, seorang pesara kerajaan Mohamad Said, 63, berkata pembinaan wakaf dan taman rekreasi di tebing sungai Jerteh menjadi ‘bahan ketawa’ orang Jerteh.

“Semua orang tahu, pada setiap tahun ketika musim hujan, air sungai Jerteh akan melimpah dan banjir akan berlaku,

”pembinaan wakaf dan taman rekreasi tersebut, benar-benar tidak masuk akal,”katanya ketika ditemui.

Beliau dimaklumkan pembinaan enam buah wakaf yang kini ditenggelami air Sungai Jertih tersebut mencecah harga RM20,000 sebuah.

Royalti Jadi Ehsan; Perbuatan Khianat dan Jahat

KUALA TERENGGANU – Perbuatan mengubah pembayaran royalti minyak kepada wang ehsan yang dilakukan oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional kepada negeri Terengganu dan Kelantan adalah satu pengkhianatan yang jahat.(video didalam)
http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/dato%27wan.JPGPenasihat Lajnah Guaman dan Undang-undang PAS Terengganu, Dato’ Wan Mutalib Embong berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Makan Malam yang dianjurkan oleh DUN Alor Limbat disebuah restoran dekat sini semalam.

”Sepertimana apa yang dilakukan oleh Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Najib di Parlimen dua hari lepas,

”dia (Najib) kata, kita dah buat keputusan supaya hasil minyak yang dapat di perairan Kelantan itu di beri kepada rakyat Kelantan, tetapi cara dia kata, seperti mana kita beri kepada Terengganu iaitulah melalui wang ehsan,

”ini pengkhianatan dan jahat yang paling jahat!,”katanya ketika berucap dalam Majlis Makan Malam yang dianjurkan oleh DUN Alor Limbat disebuah restoran dekat sini semalam.

Menurutnya, Dato’ Seri Najib juga sehingga kini tidak mengotakan janjinya untuk memulangkan royalti minyak Terengganu, sewaktu berkempen dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Katanya pemberian royalti bukan hak peribadi Najib, namun soal pemberian royalti adalah undang-undang menurut Akta Pembangunan Petroleum 1973.

”Bukan soal bagi (beri royalti), bukan soal hak ’tok’ dia, bukannya hak ’bapak’ dia, ini undang-undang, dalam undang-undang Akta Pembangunan Petroleum 1973,”tegasnya.

Menurutnya, akta tersebut memperuntukkan setiap penyerahan hasil minyak kepada kerajaan pusat mestilah dibalas dengan pemberian royalti sebanyak 5% dan perkataan ’lima peratus’ itu ditulis dengan terang dan jelas



Kes Tragedi Berdarah Batu Burok di Tangguh

KUALA TERENGGANU – Kes Azman dan Suwandi yang sepatutnya dibuka untuk perbicaraan pada hari ahad 8 November di mahkamah sesyen disini, ditangguh ke satu tarikh yang akan ditetapkan.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/wajahterbarusuwandi.JPGPenasihat Lajnah Guaman dan Undang-undang PAS Terengganu, Dato’ Wan Mutalib Embong berkata demikian ketika ditemui di Majlis Makan Malam DUN Alor Limbat di sebuah restoran disini semalam.

Pada 9 Disember tahun lalu, kedua-dua mereka telah dituduh oleh pandakwaraya menggunakan kekerasan dan sengaja cuba mencederakan seorang anggota polis dalam Tragedi Batu Burok di sini 8 September 2007.


(Gambar - wajah terbaru Suwandi, ketika perbincangan berkenaan perbicaraan dua hari lalu)

Sebaliknya, kedua-dua mereka,  Muhammad Azman Abd. Aziz, 21, dari Pasir Panjang dan Suwandi Ab. Ghani, 38, dari Kampung Binjai Rendah, Marang, yang cedera selepas ’ditembak’ oleh pihak polis dalam ’tragedi berdarah’ tersebut.

Untuk mengimbas kembali tragedi yang menyayat hati itu, ia boleh dilayari dari :


08 November 2009

PAS Cabar Umno berdebat

KUALA TERENGGANU - Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik mencabar pemimpin Umno bersemuka dan berdebat atas tajuk ‘siapa lebih beragama?’


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/khazan4.gif“Saya cabar Ustaz Khazan ( Exco Kerajaan Negeri) YB Khazan untuk berdebat atas tajuk (siapa lebih beragama) ini, pada bila-bila masa dan di mana sahaja tanpa syarat,” ujarnya ketika ditemui di Pejabat Perhubungan PAS, disini semalam.

Beliau membuat cabaran tersebut ketika mengulas dakwaan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri Terengganu, Khazan Che Mat bahawa pemimpin Umno lebih ‘beragama’ berbanding dengan PAS. 

Khazan yang juga Naib Ketua Pemuda Umno Terengganu berkata menyifatkan pemimpin PAS ’kurang beragama’ kerana menolak perbincangan berkaitan Kerajaan Perpaduan, dan menuduh PAS menolak penyatuan yang dituntut Islam.
Oleh itu, Ustaz Abu Bakar yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat turut mempelawa mana-mana pemimpin Umno berdebat atas tajuk tersebut, sekiranya Khazan tidak mampu.

Katanya, mungkin pemimpin Umno mempunyai bukti bahawa parti itu lebih baik dalam bab ‘beragama’.

“Itu yang kita (PAS) minta dia berdebat, yang dia berani mendakwa, kita belilah, dia jual kita belilah, mungkin dia ada bukti Umno lebih baik  (beragama) kita nak dengar lah,

“Sebab, bagi kita (PAS) Umno (parti) ini termasuk pemimpin dia (Umno) tidak(lah) baik, dari segi ugama tidak ada (yang) lebih baik dari PAS.

“(Saya bersedia jadi) ahli panel pada bila-bila masa sama ada secara solo dengan Khazan ke atau secara berkumpulan, bila-bila,” jelasnya.


”Saya bukan ajak…… saya suruh masuk PAS,” Dato’ Ustaz Harun Taib

KUALA TERENGGANU – Kontroversi penangkapan bekas Mufti Perlis Dr. Ustaz Mohd Asri Zainal Abidin menyebabkan cerita beliau akan masuk PAS semakin hangat.


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/drasriharuntaib.jpgTribulasi yang dihadapi beliau, ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan sebelumnya menerima memorandum bantahan dari sekumpulan peguam syari’e, meletakkan beliau semakin hampir kepada kehidupan pejuangan dan politik Islam.

Bagi orang-orang PAS, ditahan dan didakwa kerana mengajar ’tanpa tauliah’ sudah menjadi ’asam garam’ dalam perjuangan bersuara, menyuruh manusia melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran (amar ma’ruf, nahi mungkar).


Sehubungan itu Ketua Dewan Ulamak PAS, Dato’ Ustaz Harun Taib yakin Dr. Asri akan menyertai PAS tidak berapa lama lagi.(Gambar yang dirakam ketika kunjungan Ustaz Harun)
 
Ustaz Harun yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu berkata demikian ketika ditemui di pejabatnya, di Taman Seri Intan, dekat sini, hari ini, Khamis.

”Dia menjemput saya makan petang, minum petang dirumahnya,”kata Ustaz Harun memulakan cerita bagaimana beliau ke rumah Dr. Asri

”Memang dia jemput saya makan, melalui seorang kawan, saya pun pergi rumah dia, makanlah,

”seperti biasa saya berbual seperti zaman saya (mula) mengenal beliau, daripada sebelum dia masuk universiti, sampai keluar universiti,”terang Ustaz Harun.

Menurutnya, sejak Dr. Asri tamat pengajian di sebuah Universiti di Jordan, beliau belum bertemu dengan Dr. Asri, sehinggalah saat itu, kebetulan waktu Pilihanraya Kecil DUN
  Permatang Pasir di Pulau Pinang.
Katanya, rumah Dr. Asri berhampiran dengan kawasan Pilihanraya, dan sebab itu mungkin Dr. Asri menjemput beliau.

”Saya berbual ringkas, saya kata kepada dia, tidak sudah dengan duduk seorang (diri) maka lebih baik ’join’ PAS,”kata Ustaz Harun sambil membaca hadis ’Talzamul Jama’atul Muslimin Wa Imamahum’ (Wajib bagi seseorang kamu menyertai Jamaah Muslimin dan Kepimpinannya).

Katanya, Dr.Asri tidak menolak, cuma katanya beliau ’tunggu’ dan memberikan secara berseloroh, orang PAS sudah ramai.

”Saya belum terima jawapannya lagi,”jelas Ustaz Harun yang berkata beliau bukan mengajak, tetapi menyuruh Dr. Asri menyertai PAS.

”Saya bukan ajak, saya suruh dia menyertai PAS, ajak (bermakna) lain, kena duduk dalam PAS lah... saya kata,”tegas Ustaz Harun bila ditanya, adakah benar-benar beliau mengajak Dr. Asri menyertai PAS.


Cadangan Membina Surau di Pejabat Perhubungan

KUALA TERENGGANU – Perhubungan PAS Terengganu bercadang untuk membina sebuah surau dua tingkat diruang parkir sebelah kanan dalam kawasan bangunan pejabat di Taman Seri Intan, disini.


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/RayuanDermaSurauPejabat%20001.jpgPegawai Kerja, Ustaz Zakaria Dagang berkata, apabila surau itu siap, ia bukan sahaja dapat memberikan kemudahan kepada petugas PAS tetapi dibuka kepada semua muslimin dan muslimat.


”InsyaAllah, ia akan turut memberikan kemudahan kepada staf pejabat-pejabat yang berhampiran, bukan hanya kepada petugas pejabat PAS sahaja,

”ia amat bersesuaian dengan seruan ’PAS untuk semua’,”jelasnya.

Menurutnya pembinaan surau tersebut memerlukan kos kira-kira RM70,000.00.

Oleh itu, katanya, satu tabung ’Dana Bagi Pembinaan Surau’ telah dibuka untuk orang ramai memberikan sumbangan.

”Derma untuk pembinaan Surau tersebut boleh diserahkan kepada saya sendiri, atau berhubung dengan Bendahari PAS Negeri, Haji Muhyidin Abd Rashid,”jelasnya.




http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/RayuanDermaSurauPejabat%20tktbawah.jpg



http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/RayuanDermaSurauPejabat%20tktatas.jpg

'Langgar Hadi, Tak Menjadi'

Oleh : Ustaz Fairuz Hafiizh Othman Ada yang bertanya saya.  Kenapa teruk betul PAS berpecah?  Kalah PH.. Saya tanya PH tak pecah ke?   Dia j...